فصل الخطاب
Volume 11, Numéro 1, Pages 239-258
2022-03-30

العدول الصّوتي في لفظتي "اصطبر" و"يصّلحا" مدخل تأمّلي لتلمس ملامح الإعجاز

الكاتب : علاوي العيد .

الملخص

تنطلق هذه الدراسة من علاقة علم الأصوات بعلم الصرف؛ ارتباط المستويين (الصوتي والصرفي) ببعضهما، وستعالج مسألة العدول من صيغة"اصْبر" إلى"اصطبر" والعدول الماثل في صيغة"اصطبر"؛ أي العدول من "اصتبر" إلى"اصطبر"، وتأمّل وجه الإعجاز في استعمال هذه الصيغة في السّور التي وردت فيها (طه، مريم، القمر)، وبيان أن ما جاء في هذه السور من مواقف وأحداث يحتاج إلى اصطبار (احتمال مشقة الصبر). وبالمقابل سأقف عند لفظة "يصّلحا"، والعدول المتحقق فيها؛ العدول من "يصطلحا" إلى "يصلحا"، وتلمّس وجه الإعجاز في هذه الصيغة، وربط ذلك بالسّورة الواردة فيها (سورة النساء). وسأحاول بلطف ردّ أو ربط "الاصطبار" بـ "الإصِّلاح"؛ مما يؤكد أن القرآن وحدة متماسكة. This intervention stems from the relationship of phonology and morphology. The two levels phonological and morphological) are related to each other, in addition, the deviation issue will be dealt with the form of "isbir" to "isstabar", and the deviation present in the form of "istbar"; That is, turning away from "isstabar" to "isstabar". Moreover, the aspect of the inimitability in using this formula can be ponder in the chapters in which it is mentioned) Taha, Mary, the Moon), besides, to state that the situations and events that mentioned in these chapters need patience to afford the hardship of )patience). On the other hand, I will focus on the word "yosliha", and the realised deviation in it. The deviation from "yestaliha" to "yosliha", along with the inimitability aspect that is reflected in this formula, and link that to the chapter contained in it The Women/) An-Nisaa). Kindly, I will try to counter or relate "el- istibaar" to "el- islah"; in which confirms that the Qur’an is a coherent unit.

الكلمات المفتاحية

العد ; ل- علم الأص ; ات-علم الصرف -القرآن -الإعجاز