أفكار وآفاق
Volume 10, Numéro 1, Pages 149-167
2022-02-28

إستراتيجية التعرف على الكلمة المكتوبة لدى عينة من التلاميذ الصم بدرجة عميقة المدمجين إدماجا جزئيا بالسنة الخامسة إبتدائي

الكاتب : فاطيمة خلدوني .

الملخص

هدفت الدراسة إلى محاولة معرفة إستراتيجية التعرف على الكلمة المكتوبة عند عينة من فئة الصم درجة عميقة سنة خامسة ابتدائي ذات إدماج جزئي، باستخدام المنهج الوصفي وتطبيق اختبار القراءة –العطلة- واختبار تقييم القراءة وتشخيص صعوباتها وهو رائز مكون من مجموعة بنود متفاوتة الصعوبة، ليتم تحديد حالات الدراسة بطريقة قصدية (7 حالات) بالاعتماد على توجيه من مديرية التضامن الاجتماعي ومديرية التربية التي وجهتنا بدورها إلى مدرسة بقسم مدمج، لتظهر نتائج اختبار القراءة – العطلة - متباينة بين 0.56 و 0.87 بالنسبة لمؤشر القراءة السليمة ومؤشر تسارع بين -3 و 14 لكل الحالات (فئة الصم) ثم مقارنتها بنتائج السرعة والدقة حسب الفئة العمرية عند العادي التي تتناسب و حالات الدراسة ضمن المجال [126-137]و[138-148] من خلال التحليل الكيفي و بالتوازي أظهرت نتائج بند التعرف على الكلمة المكتوبة باستخدام معادلة تقسيم مجموع نقاط التعرف السليم لكل بند على مجموع النقاط الكلي فتباينت نتائج بند المقاطع بمعنى بين 0.34 و 1 و بند المقاطع المركبة بين 0.09 و 0.93 أما بند الكلمات بمعنى فتراوح بين 0.25 و 0.97 أما بند الكلمات بدون معنى كان بين 0.06 و 0.97 مع الإشارة الى أن القيمة الدنيا هي دوما لنفس الحالة وعليه نستخلص نتائج مؤشر القراءة السليمة غير ثابت مع مؤشر التسارع الذي يرجع لخصوصية الحالات التي تتعرف على الكلمات بصريا دون أخذ بعين الإعتبار سلامة القراءة بحيث تدرجت بين 152 كلمة صحيحة من مجموع 267 كأضعف حالة و253 كلمة صحيحة من مجموع 267 كلمة ليعكس مؤشر القراءة السليمة 0.94 بمؤشر تسارع +8 عند الحالة ت إلا أن النتائج تلاحظ متباينة بحيث يلاحظ أكبر قيمة لمؤشر التسارع +14 عند الحالة ت بالرغم من أن مؤشر القراءة السليمة كان منخفض والذي ظهر بقيمة 0.56 مقارنة بالحالة ر.وتفسر هذه النتائج أن التعقد يخص الاستراتيجية الأبجدية التي تمس خلل في نمو الوعي الفونمي كون أن الأخطاء هي ذات إهمال أو إبدال حرف بحرف آخر والذي يؤثر بدوره في نمو التمثيلات الإملائية مما يؤدي إلى استعمال استراتيجيات مختلفة؛ ومن هنا نفسر أن التلميذ الأصم ينطلق في هذه المعالجة مما اكتسبه وطوره من معارفه الخاصة باللغة التي اختارها وطرق التواصل التي انطلق منها خلال التعلم. The aim of the study was to try to know the strategy of identifying the word written at a sample of the deaf class deep grade fifth year of primary with partial integration, using the descriptive curriculum and the application of the reading test - holiday - and test reading evaluation and diagnosis of its difficulties, which is a pillar consisting of a set of items of varying difficulty, to determine the cases of study in a meaningful way (7 cases) based on guidance from the Directorate of Social Solidarity and the Directorate of Education, which in turn directed us to a school in a integrated section The results of the reading test - the holiday - show a difference between 0.56 and 0.87 for the healthy reading index and an acceleration index between -3 and 14 for all cases (deaf group) and then compared to speed and accuracy results by normal age group that corresponds to the study cases within the field [126-137] and [138-148] through qualitative analysis In parallel, the results of the written word recognition clause using the equation of dividing the total proper identification points of each item on the total points showed that the results of the section line varied between 0.34 and 1 and the composite section line between 0.09 and 0.93, while the word item in the sense ranged from 0.25 to 0.97 The word item in the sense ranged from 0.25 to 0.97, while the meaningless word item was between 0.06 and 0.97, noting that the minimum value is always the same, so we draw the results of a sound reading indicator that is not fixed with the accelerometer due to the specificity of cases that visually recognize words without taking into account the safety of reading. Between 152 correct words out of a total of 267 as the weakest case and 253 correct words out of a total of 267 words to reflect the sound reading index 0.94 with an acceleration index +8 at the time of the case, the results are observed so different that the greatest value of the acceleration index +14 is observed at case T although the sound reading index was low and appeared at 0.56 Compared to the R. These results explain that the complexity relates to the alphabetical strategy that affects the growth of the phonmi consciousness because mistakes are neglected or replaced by a letter with another letter, which in turn affects the growth of spelling representations, leading to the use of different strategies

الكلمات المفتاحية

الكلمات الدالة: الصمم ؛ الإدماج الجزئي ؛ التعرف على الكلمة المكتوبة ; Keywords: Deafness, partial integration; recognition of the written word.