مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية
Volume 6, Numéro 1, Pages 281-293
2022-03-31

ميمات الانترنيت، إنتاج واستهلاك للثقافة الرقمية ظاهرة الميمز أنموذجا Internet Memes, Production And Consumption Of Digital Culture The Memes Phenomenon As A Model.

الكاتب : عايش حليمة .

الملخص

ملخص: يتمحور موضوع دراستنا هذه حول ظاهرة جديدة طفت على صفحات مختلف مواقع التواصل الاجتماعي وأخذت في الازدياد يوما بعد يوم لتبرز كلغة للتواصل وأسلوب للتعبير، ووحدة من وحدات الثقافة الرقمية، التي تعتمد في تكوينها على فكرة إعادة الإنتاج والتحوير ثم الاستهلاك و التي اصطُلح عليها الميم أو كما هو متعارف عليها بالميمز أو ميمات الانترنيت. دفعتنا التغيرات الطارئة على البيئة الثقافية بسبب التكنولوجيات الحديثة إلى الاهتمام بموضوع الميمز كأحد أهم مخرجات التغيير الرقمي، سنحاول في هذا العرض النظري التحليلي تفسير ظاهرة الميمز من خلال التعرف على أصل المصطلح وماهيته، خلفيته المرجعية وكذا خصائص الظاهرة وسلبياتها Abstract: The theme of our study revolves around a new phenomenon that has floated on the pages of various social media sites and is increasing day by day to emerge as a language of communication and expression, and a unit of digital culture, whose composition depends on the idea of reproduction, modification and then consumption, which is termed memes or as is customary in memes or internet memes. Changes in the cultural environment due to modern technologies have prompted us to pay attention to the theme of memes as one of the most important outcomes of digital change, and in this analytical theoretical presentation we will try to explain the phenomenon of memes by recognizing the origin and what the term is, its reference background as well as the characteristics and disadvantages of the phenomenon.

الكلمات المفتاحية

الثقافة الرقمية ; ميمات الانترنيت ; الميمز