الباحث
Volume 13, Numéro 2, Pages 701-722
2022-03-01

آليات قراءة النّص الأدبي في مرحلة التّعليم الثانوي مقاربة بيداغوجية

الكاتب : بن علية عبد السلام . بوشهير إلهام .

الملخص

الملخص: تعتبر النّصوص الأدبية في مرحلة التعليم الثانوي من بين الأنشطة الهامة في تعليمية اللغة والأدب، نظرا لما تقدّمه من فوائد جليلة تعود بالنفع على المتعلّم، فعلى المستوى اللغوي يمكن اعتبارها موردًا هاما للثروة اللغوية من مفردات وتراكيب وأساليب متنوعة، مما يجعلها تسهم بشكل كبير في بناء الملكة اللغوية لديه، وعلى المستوىين التربوي و النفسي فهي تحقق أبعادا أخلاقية واجتماعية، وذلك من خلال ما تحمله مواضيعها من قيم روحية و إنسانية، من شأنها أن تسهم في بناء شخصية المتعلم وتطويرها، ونظرا لهذه الأهمية البالغة التي تكتسيها النّصوص الأدبية، فإنّ الأمر يحتاج إلى جملة من الإجراءات المنهجية والمقاربات البيداغوجية، من أجل القراءة والتحليل ضمن مستويات عدة في عملية مشتركة بين المدرس والمتعلم، ومنه فإنّ هذا المقال يعالج مدى مساهمة كلّ منهما في هذا النشاط داخل الفصل الدراسي. الكلمات المفتاحية: النص الأدبي- التلقي و الإنتاج - التعليم الثانوي – البيداغوجيا – الفهم والتحليل. Abstract : Literary texts in the secondary education stage are among the important activities in the teaching of language and literature due to the great benefits they offer to the learner. On the linguistic level, it can be considered a resource for linguistic wealth, from various vocabulary, structures and methods, which makes it contribute greatly to the building of his linguistic faculties, and, on the educational and psychological level, it achieves ethical and social dimensions through the spiritual and human values it carries in its subjects that contribute to building and developing the personality of the learner. In view of the extreme importance of literary texts, it requires a number of methodological procedures and pedagogical approaches for reading and analysis within several levels in a joint process between the teacher and the learner. Thus, this paper deals with the extent of the contribution of each of them to this activity in the classroom. Key words: literary text; receiving and producing; secondary education; pedagogy; understanding and analysis.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: النص الأدبي- التلقي و الإنتاج - التعليم الثانوي – البيداغوجيا – الفهم والتحليل. Key words: literary text; receiving and producing; secondary education; pedagogy; understanding and analysis.