التكامل الاقتصادي
Volume 9, Numéro 4, Pages 506-524
2021-12-31

تأثير جودة الخدمة على ولاء الزبون -دراسة حالة عينة من زبائن موبيليس-the Impact Of Service Quality On Customer Loyalty- A Case Study Of Sample From Mobilis Customers-

الكاتب : تواتي علاء الدين .

الملخص

ملخص: باستخدام نموذج الأداء، والذي يركز على قياس الأداء الفعلي للخدمة، هدفت هذه الدراسة للتعرف على أثر أبعاد جودة الخدمة على ولاء الزبون بتوسط رضا الزبون لعينة من زبائن موبيليس، حيث تم جمع المعلومات بواسطة استمارة استبيان تم تقديمها إلى 237 زبون. وبعد التحليل الإحصائي باستخدام برنامج SPSS توصلت الدراسة إلى وجود تأثير معنوي غير مباشر لأبعاد جودة الخدمة على ولاء الزبون من خلال رضا الزبون. Abstract : Using the servperf model, which focuses on the actual performance of the service measure, This study aimed at discovering the effect of the dimensions of service quality on consumer’s loyalty through mediation of customer satisfaction of sample from Mobilis customers, Data have been gathered through a questionnaire that was handed to a random sample of 237 consumers. Using SPSS as a tool analysis, the study came up to find an indirect influence between the dimensions of service quality and the customers loyalty through customers satisfaction.

الكلمات المفتاحية

جودة الخدمة ; رضا الزبون ; ولاء الزبون ; نموذج الفجوة ; نموذج الأداء