مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 10, Numéro 1, Pages 824-849
2022-01-23

دور المؤسسات التكوينية في نشر الوعي السياحي لدى المتربصين.

الكاتب : ريـال فايـزة .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى التّعرف على دور المؤسسات التكوينية في نشر الوعي السياحي لدى المتربصين. لقد أجريت الدراسة على عينة متكونة من (60) متربص ومتربصة في تخصصات السياحة والفندقة بين نمطي الاقامي والتمهين، باستخدام الاستبيان والمقابلة كأداة لجمع البيانات.وتم استخلاص عدة نتائج من أهمها:أنّ للمؤسسات التكوينية دور إيجابي في نشر الوعي السياحي لدى المتكونين لكن رغم ما تحتويه البرامج المعتمدة والمتماشية والبرامج الحديثة إلّا أنّها متأثرة بذهنية الفرد الجزائري الذي يخضع دائما لأساليب التنشئة الاجتماعية التي يتلقاها. The aim of the present study is to know the role of the training companies in the spread of touristic consciousness at the level of trainees. It was applied to a sample, a group of persons made up of )60( trainees, male and female in the diverse touristic and hotel specialties, residential and apprenticeship .Using as instrument the survey and the meeting for Data collection . At the end, we reached several results, the main important one is that the training companies plays a positive role in the spread of touristic consciousness at the level of trainees. But in spite of the content of the approved programs which correspond to modern ones they still be affected by the mentality of the Algerian individual who is subject to the social growing up modes.

الكلمات المفتاحية

السياحة ; ال ; عي السياحي ; المؤسسات التك ; ينية ; المتربصين