مجلة إسهامات للبحوث و الدراسات
Volume 6, Numéro 1, Pages 100-122
2021-06-30

علاقة العنف المدرسي بالاتصال الصفي تلاميذ السنة الثانية ثانوي بثانويات مدينة –غرداية-

الكاتب : حروز حروز .

الملخص

ملخص: يهدف موضوع هذه الدراسة للكشف عن العلاقة بين العنف المدرسي والاتصال الصفي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي في ثانويات مدينة غرداية وما إذا كانت هذه العلاقة تختلف باختلاف الجنس . أجريت الدراسة بجميع ثانويات مدينة غرداية والبالغ عددها 05 ثانويات بها 771 تلميذا وتلميذة منهم : (369) أنثى بنسبة: (47.85%) و(402) ذكر بنسبة: (%52.14) في مستوى السنة الثانية ثانوي وتم اختيارهم بطريقة الحصر الشامل وللتحقق من فرضيات الدراسة اتبع الباحث المنهج الوصفي العلائقي. وأسفرت نتائج الدراسة عن عدم وجود علاقة بين العنف المدرسي والاتصال الصفي ، كما أظهرت في نتائجها عدم الاختلاف في العلاقة باختلاف الجنس. Abstract: This study aims to reveal the relationship between school violence, class communication among secondary school students in the secondary schools of Ghardaia and whether this relationship differs according to gender. The study was conducted at the level of Ghardaia city’s 05 high schools with 771 male and female students, including: (369) female, at a rate of (47.85%), and (402) male, at a ratio of (52.14%) at the secondary year’s secondary level, and they were chosen by way of a comprehensive inventory and to verify hypotheses. The study The researcher used the descriptive relational approach The results of the study resulted in the absence of a relationship between school violence and class communication, as it showed in its results the lack of difference in the relationship with gender.

الكلمات المفتاحية

العنف المدرسي – الاتصال الصفي –تلاميذ السنة الثانية ثانوي School Violence , Class Communication , Second Year High School Students