مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 10, Numéro 3, Pages 953-968
2018-09-15

علاقة الاتصال الصفي بالدافعية للتعلم دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي - ثانوية حي سيدي أعباز غرداية أنموذجا-

الكاتب : حروز حروز . حجاج عمر .

الملخص

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين الاتصال الصفي و الدافعية للتعلم و اقتصرت الدراسة على عينة التلاميذ من السنة الثانية ثانوي قسم آداب و فلسفة و قسم علوم تجريبية بحيث تكونت عينة الدراسة من 128 تلميذا، تمّ إختيارهم بطريقة عمدية، واستعنا بمقياس الاتصال الصفي لـ: (احمد عبد اللطيف ابو اسعد) وقياس الدافعية للتعلم لـ: (أحمد دوقة). و لقياس الفرضيات استخدمنا الأساليب الاحصائية التالية: معامل الارتباط بيرسون للفرضية العامة و معادلة دلالة الفروق ما بين معاملات الارتباط لمتغيري ) الجنس، التخصص ( ، وأسفرت على النتايج الآتية: - لا توجد علاقة بين الاتصال الصفي و الدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي بغرداية. - لا تختلف العلاقة بين الاتصال الصفي و الدافعية لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي باختلاف الجنس. - لا تختلف العلاقة بين الاتصال الصفي و الدافعية لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي باختلاف التخصص. الكلمات المفتاحية :- اتصال الصفي - دافعية التعلم - تلاميذ مستوى الثانية ثانوي. Abstract: The aim of this study was to reveal the relationship between classroom communication and motivation for learning. The study was limited to a sample of students from the second year of the second year of the section of Literature and Philosophy and the section of Experimental Sciences. The study sample consisted of 128 students who were chosen in a deliberate manner. (Ahmed Abdel Latif Abu Assaad) and measure motivation to learn for: (Ahmad Dogga). In order to measure the hypotheses, we used the following statistical methods: Pearson correlation coefficient for the general hypothesis and the equation of the difference between the correlation coefficients of the variables (sex, specialization), which resulted in the following results: - There is no relationship between classroom communication and motivation for learning among secondary school students in Ghardaia - The relationship between class communication and motivation for learning among secondary school students does not differ by sex. - The relationship between class communication and motivation for learning among second year secondary students does not differ by specialization. key words : Class communication, - motivation to learn, - Second level secondary students

الكلمات المفتاحية

اتصال الصفي - دافعية التعلم - تلاميذ مستوى الثانية ثانوي Class communication, - motivation to learn, - Second level secondary students