مجلة قبس للدراسات الإنسانية والاجتماعية
Volume 5, Numéro 2, Pages 311-330
2021-12-31

مفهوم الدهشة الجمالية بين هانس روبرت ياوس وإدريس بلمليح مقاربة نقدية مقارنة

الكاتب : كروش مريم . معوش محمد الصديق .

الملخص

يناقش هذا المقال مفهوم "الدهشة الجمالية" إزاء الروائع الأدبية الخالدة، بين "هانس روبرت ياوس" منظّر جمالية التلقي، ومطبقها على التراث الأدبي الناقد "إدريس بلمليح". وخلُصت المقارنة إلى أن "الدهشة الجمالية" عند "ياوس" تقع إذا خيب الأثر الأدبي أفق توقع جمهوره الأول، وعند تبرير الدهشة بتلقٍ يسعى إلى الفهم والتأويل تزول، ومن ثمّ تُصبح خبرة جمالية مندمجة ضمن أفق انتظار الأجيال اللاحقة. وبروز أعمال أصيلة من ذخائر التراث؛ يكْمن في خاصيتها الفنية النوعية التي تُبْقي على دلالتها مفتوحة، باعتبارها الجواب الضمني لسؤال يطرحه القارئ. أما "بلمليح" يقرّ أن كل عمل أدبي أصيل يَبقى منبعا للدهشة واللذة الفنيتين في كل زمن، ويظل مثارا للفهم والتأويل. ويرفض اندماجه ضمن أفق انتظارنا باعتباره عملاً إتباعياً منتمياً للماضي. This article discusses the meaning of " the aesthetic of astonishment " in relation to literary masterpieces between "Hans Robert Jauss", the theorist of the aesthetics reception, and the critic who applied it on the literary heritage, "Idris Belemlih". The comparison concluded that "the aesthetic of astonishment" happens if the literary effect fails the horizon of the expectation of its first audience. But when the astonishment is justified by a reception that seeks to understand and interpret, it disappears. Then it becomes an aesthetic experience integrated into the expectation horizon of future generations. The emergence of the original work of the heritage relic resides in its qualitative technical characteristic which keeps its connotation open, as it is the implicit answer to a question asked by the reader. As for "Belemlih", he admits that any original literary work remains at all times a source of artistic astonishment and pleasure, and remains an object of understanding and interpretation. He rejects its incorporation into the horizon of our expectation, as it is a subordinate work belonging to the past.

الكلمات المفتاحية

الدهشة الجمالية ; اندماج الأفاق ; تلقي الأثر ; ياؤس ; إدريس بلمليح ; Aesthetic of astonishment ; horizons fusion ; reception of impact ; Jauss ; Idris Belemlih