مجلة مفاهيم
Volume 6, Numéro 1, Pages 20-27
2023-04-01

جمالية التلقي عند هانزر روبرت ياوس و فولفغانغ آيزر (المرجعيات والمفاهيم والآليات)

الكاتب : بوزيدي محمد .

الملخص

كما هو معلوم أن النقد الأدبي عرف في مسيرته ظهور مناهج نقدية جديدة، اختلفت اتجاهاتها من حيث التركيز على أحد أقطـاب العمل الأدبي (المؤلف ، النص ، المتلقي ) دون القطبين الآخرين؛فكان الاهتمام بالمؤلف في ظل المناهج السـياقية،التي اهتمت وسبقت العوامل الخارجية وجعلتها المرجع الأساسي والمقصد في العمل الأدبي، و جاءت المناهج النسقية واهتمت بالنّص في حـد ذاته ،وجعلته محور العملية الإبداعية، هذان الاتجاهان أهملا القطب الثالث من العملية الإبداعية،ألا وهـو متلقـي العمل الأدبي. حتى مجيء نظريات جديدة أخرى التي أولت عناية خاصة للمتلقى ودوره الأساسي فـي عمليـة بنـاء المعنى، ولعلّ أبرز هذه النّظريات في الساحة النقدية المعاصرة هي "نظرية التّلقي " في طبعتها الألمانية التـي كسرت حاجز الصمت المطّبق حيال التهميش الذي يعانيه المتلقّي . وعلى هذا الأساس جاء عنوان البحث موسوم: جمالية التلقي عند هانزر روبرت ياوس و فولفغانغ آيزر(المرجعيات والمفاهيم والآليات) ،نحاول من خلاله تقصي أثر و اسهاماتهما في نظرية جمالية التلقي . : As it is known that literary criticism has known in its course the emergence of new critical approaches, the directions of which differed in terms of focusing on one of the poles of the literary work (the author, the text, the recipient) without the other poles. The basic and purpose in the literary work, and the systematic approaches came and took care of the text in itself, and made it the focus of the creative process, these two trends neglected the third pole of the creative process, which is the recipient of the literary work. Until the advent of other new theories that paid special attention to the recipient and his primary role in the process of constructing meaning, and perhaps the most prominent of these theories in the contemporary critical arena is the "reception theory" in its German edition, which broke the silence imposed on the marginalization suffered by the recipient On this basis, the title of the research came under the title: The Aesthetic of Reception at Hans-Robert Jaus and Wolfgang Iser (References, Concepts and Mechanisms), through which we try to investigate the impact and their contributions to the theory of receiving aesthetics.

الكلمات المفتاحية

التلقي ،الجمالية ،النقد ،النص.