العمدة في اللسانيات وتحليل الخطاب
Volume 6, Numéro 1, Pages 438-450
2022-01-01

الحجاج المغالط في الخطاب الإشهاري

الكاتب : رقيق أمينة .

الملخص

الملخص: ليس سرا أن السلطة المتحكمة في الشعوب لم تعد الجيوش ولا الساسة، ولا حتى أصحاب رأس المال؛ إن المسيطر اليوم هو الإشهاري الذي يمرر رسائل إقناعية لا تجدي معها المعارضة ولا التجاهل، رسائل مفخخة تحوي أفكارا إيديولوجية و ترسخ عادات ثقافية جديدة؛ فهي تمارس الغواية لتجعل من الشراء بحد ذاته هواية . ولا مناص من القول إن الإشهاري-الفنان البليغ- يوظف كل الأدوات المتاحة لإقناع الزبون، من هنا يجري توظيف المغالطات الحجاجية كسلاح جديد، يتلبس بالعلم و التكنولوجيا، فيتماهى المتلقي مع الخطابات الإشهارية على أساس جودتها التي لا تضاهى و فعاليتها التي لا غبار عليها. تدخل هذه الدراسة في إطار الكشف عن الآليات الحجاجية التي يتم توظيفها في الرسائل الإشهارية، و تقديم نماذج عن النوع المغالط منها، علنا نضيف لبنة في حقلي البحث السيميائي و التداولي على السواء، من خلال الغوص في أحد أهم أشكال التواصل البصري. Abstract Today It is not a secret that the dominant is the advertiser who passes convincing messages that neither benefit the opposition nor ignore it Neither the armies, nor the rulers, nor even the owners of capital became the controlling authority over the peoples Bombed messages containing ideological ideas and establishing new cultural habits .She practices seduction to make buying a hobby in itself It must be said that the publicist - the eloquent artist - employs all available tools to convince the customer.From here, argumentative fallacies are employed as a new weapon, represent himself by science and technology. The recipient is reincarnated with the advertising letters on the basis of their quality that is not compared to anything else and their illustriouseffectiveness. This study falls within the framework of revealing the argumentative mechanisms that are employed in the advertising messages And provide examples from it's wrong type Perhaps we can add a different idea in the field of semiotic and pragmatic research together, by delving into one of the most important forms of visual communication.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية:  الحجاج  الحجاج المغالط  الخطاب الإشهاري  الإقناع ; Keywords:  the emergence of the argument:  The emergence of the fallacy argument  Advertising discourse.  Persuasion.