مجلة البحوث العلمية والدراسات الإسلامية
Volume 13, Numéro 4, Pages 195-216
2021-12-31

التّفريق للعِلَل في الفقه الإسلامي مقارنة بقانون الأحوال الشخصية الإماراتي

الكاتب : براف دليلة .

الملخص

ملخص البحث: يهدف هذا البحث الموسوم ب:" التّفريق للعِلَل في الفقه الإسلامي مقارنة بقانون الأحوال الشخصية الإماراتي"، إلى بيان تنظيم الفقه الإسلامي وقانون الأحوال الشخصية الإماراتي للتفريق بسبب العِلل التي تكون بالزوجين، وقد قام سوق هذا المقال على عدة دعائم، وهي تعريف العِلل، وبيان حكم التّفريق بسببها، ومن له الحق في طلب ذلك، وشروطه، وإمكانية التأجيل فيه، وطبيعته. وكان من النتائج التي تأدّت لها هذه الدراسة: • أنّ كلا من الفقه الإسلامي وقانون الأحوال الشخصية الإماراتي فسحا للزوجين عند وجود علة في الطرف الآخر التحلل من هذه العلاقة الزوجية التي لا تحقق مقاصد الزواج، باللجوء إلى التفريق القضائي. • اختلف تعامل الفقهاء مع أنواع العِلل التي يجوز للزوجين طلب التفريق بسببها بين موسّع ومضيّق، والراجح هو أن كُلَّ عَيْبٍ يُنَفِّرُ الزّوج الْآخَرَ مِنْهُ، وَلَا يَحْصُلُ بِهِ مَقْصُودُ النِّكَاحِ مِنَ الرَّحْمَةِ وَالْمَوَدَّةِ يُوجِبُ الْخِيَارَ، وهو الذي أخذ به القانون. • ضبط الفقهاء والقانون طلب التفريق بسبب العِلل بعدة شروط؛ حتى لا يخرج عن المقصد الشرعي الذي أبيح لأجله. • اتّفق الفقهاء والقانون على أنّه لا تأجيل في التّفريق بسبب العِلل التي لا يُرجى الشفاء منها،كما اتّفقوا على جواز تأجيل الحكم بالتّفريق للعِلل التي يرجى الشفاء منها غالبا. • اختلف الفقهاء في طبيعة التفريق للعِلل، هل هو طلاق أو فسخ؟ وأغلبهم على أنّه فسخ، وهو الذي أخذ به القانون وذلك تيسيرا على الأزواج. This paper titled: “Separation for Reasons in Islamic Jurisprudence Compared to the Emirati Personal Status Law” aims to explain the regulation of Islamic jurisprudence and the UAE Personal Status Law in order to differentiate due to the defects happening between the spouses. This article came to highlight different points among which are the definition of the defect and the subject matter, who has the right to request that, its conditions, the possibility of delaying it, and its nature. Among the results of this study: • That both Islamic jurisprudence and the UAE personal status law allow the spouses to dissolve from this marital relationship that does not achieve the purposes of marriage, by resorting to a judicial separation. • The treatment of the jurists differed with the types of defects that the spouses may seek to differentiate because of them between an extended and a narrow one, and the more correct view is that every defect alienates the other husband from it, and does not achieve the intention of marriage, which is the intent of marriage, which is taken by the law. • The jurists and the law control the request for separation due to a defect with several conditions; So as not to deviate from the legitimate purpose for which it is permitted. • The jurists and the law have agreed that there is no delay in the separation because of defects that are not hoped to be cured. They also agreed on the permissibility of postponing the ruling for separation due to the defects that are usually hoped to be cured. • The fuqaha 'differed regarding the nature of the separation of the defect. Is it a divorce or annulment? Most of them view it as an annulment, and this latter is the one who adopted the law, in order to facilitate the spouses.

الكلمات المفتاحية

الزواج، ; العلل، ; الفرقة، ; الفقه، ; القانون. ; marriage, ; illness, ; division, ; , jurisprudence, ; law.