مجلة أبحاث
Volume 6, Numéro 2, Pages 593-608
2021-12-31

القصيدة والتكنولوجيا

الكاتب : غضبان ليلى .

الملخص

ملخص: يهدف البحث إلى أن قصيدة ما بعد الحداثة وليدة نسق معرفي جديد، فهي كائن جديد باسم جديد وهوية خاصة مستقلة تأخذ من السابق وراثة؛ لكن ليست تابعة له، هذه الهوية الخاصة بها تتحقق بالشعرية الرقمية التي تتجاوز شعرية الشفهية والورقية. أهميته وسر تميز تكمن - في البحث- في الجانب المعرفي للأدب الرقمي والشعرية الرقمية كمعرفة، وليس مجرد شكل جديد للقصيدة، يعتمد مشروع الشعرية الموسعة لمحمد مفتاح. يربط بين الشعرية والبلاغة كنسق فكري، وليس مجرد شكل يعيد المضمون السابق، يقترح رؤيا جديدة للتناص واعتباره استعارة، يقترح منهج محمد الهادي الطرابلسي كبداية عربية لمقاربة الأدب الرقمي التفاعلي مع تطويره. Abstract: . The aim of the research: the postmodern poem is the product of a new epistemological system, as it is a new being with a new name and a special, independent identity that inherits from the past; But not belonging to him, this identity of its own is realized by digital poetics that transcends oral and paper poetry. Its importance and the secret of its distinction: Research in the cognitive aspect of digital literature and digital poetics as knowledge, and not just a new form of the poem, depends on the Extension of Poetry Project of Muhammad Muftah. He links poetry and rhetoric as an intellectual system, not just a form that restores the previous content, proposes a new vision of intertextuality and considers it a metaphor, proposes the approach of Muhammad Al-Hadi Trabelsi as an Arab beginning to approach interactive digital literature with its development.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: شعر، تكنولوجيا، شعرية، ما بعد الحداثة. ; Keywords: poetry, technology, poetry, postmodernism.