مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 10, Numéro 5, Pages 40-58
2021-12-25

انعكاسات تطبيق المقاربة بالكفاءات على الفعل التربوي للمربي

الكاتب : حباب فاطمة الزهراء .

الملخص

خضع التعليم في الجزائر إلى العديد من الاصلاحات بغية تحسين مخرجاته وتفعيل دورها في المجتمع، لهذا سعت المنظومة التربوية إلى تطبيق المقاربة بالكفاءات وجعلها ممارسة فعلية يومية للمربين من أجل تنمية مهاراتهم وتحسين أساليبهم البيداغوجية بهدف تطوير الممارسات التربوية. تنبثق أهمية الموضوع من كون المربي أو الأستاذ يعد كمورد بشري أساسي في تنفيذ مبادئ العمل التربوي. لذلك من المهم تقييم هذه المقاربة وتوضيح وجهة نظر ممارسيها وانعكاساتها على فعلهم التربوي. الكلمات المفتاح : مقاربة بالكفاءات، فعل التربوي، مربي، متعلم، منهاج. Abstract : Education in Algeria has undergone many reforms in order to improve its output and activate its role in society, which is why the educational system has sought to apply the approach with competencies and make it a daily practice for educators to develop their skills and improve their pedagogical methods in order to develop educational practices. The importance of the topic stems from the fact that the educator or professor is an essential human resource in the implementation of the principles of educational work. Therefore, it is important to evaluate this approach and clarify the point of view of its practitioners and its implications for their educational work. Keywords: Approach with competencies - pedagogical action - educator - learner- curriculum.

الكلمات المفتاحية

مقاربة بالكفاءات ; فعل الترب ; ي ; مربي ; متعلم ; منهاج