مجلة البشائر الاقتصادية
Volume 7, Numéro 3, Pages 312-330
2021-12-16

درجة توفر أسس ونشاطات المنظمة المتعلمة في كلية العلوم الاقتصادية، العلوم التجارية وعلوم التسيير بجامعة طاهري محمد (بشار)

الكاتب : شريفي مسعودة .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على مفهوم المنظمة المتعلمة ودرجة توفر الكلية محل الدراسة على أسس ونشاطات المنظمة المتعلمة من وجهة نظر هيئة التدريس. ومن أجل تحقيق هذا الهدف، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي واعتمدت الاستبيان كأداة لها. وتوصلت الدراسة إلى أن درجة توفر أسس المنظمة المتعلمة في الكلية محل الدراسة متوسطة. أما نشاطاتها، فدرجة توفرها كانت ضعيفة ماعدا نشاط التعلم من الآخرين الذي توفر بدرجة متوسطة. كما توصلت الدراسة أيضًا إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات عينة الدراسة حول مدى توفر الأسس والنشاطات تعزى لاختلاف النوع أو سنوات الخبرة. أما بالنسبة للرتبة العلمية، فأثبتت النتائج أيضًا عدم وجود فروق ما عدا فيما يتعلق بـ: (القيادة، التعلم من الآخرين، تحويل المعرفة)، حيث أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الاستجابات. وجاءت الفروق لصالح رتبة أستاذ تعليم عالي. Abstract: The study aimed at identifying the concept of the learning organization and the degree to which the college under study provides the foundations and activities of the learning organization from the point of view of the Teaching staff. In order to achieve this goal, the study used the descriptive approach and adopted a questionnaire as its tool. The study found that the degree of providing the foundations of the learning organization in the college under study is average. Concerning its activities, its availability was weak, except the activity of learning from others, which was provided with a moderate degree. The study also found that there were no statistically significant differences between the responses of the study sample regarding the availability of foundations and activities due to the difference of gender or years of experience. As for the scientific rank, the results also proved that there were no differences except for: (leadership, learning from others, and knowledge transfer), where the results indicated that there were statistically significant differences between the responses. The differences are in favor of the rank of professor of higher education.

الكلمات المفتاحية

منظمة متعلمة ; تفكير نظمي ; تحويل المعرفة ; قيادة ; هيئة تدريس