التعليمية
Volume 11, Numéro 2, Pages 14-34
2021-11-04

نشاط التعبير الكتابي ودورة في النمو اللغوي لدى متعلمي المدرسة الجزائرية السنة الرابعة من التعليم المتوسط انموذجا

الكاتب : مزهودي حنان .

الملخص

يعتبر نشاط التعبير الكتابي محور نشاطات اللغة العربية في مرحلة المتوسط ،وعليه حاولنا من خلال هذه الورقة البحثية معرفة أهمية نشاط التعبير الكتابي وما دوره في النمو اللغوي عند المتعلمين ، إذ اخترنا السنة الرابعة من التعليم المتوسط انموذجا للدراسة للإجابة عن مدى استغلال نشاط التعبير الكتابي في إثراء النمو اللغوي لدى المتعلمين . وهذا بالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي ، حيث ركّز البحث على وصف التّعبير الكتابي وتوضيح علاقته بالنّمو اللّغوي للمتّعلم ،بالإضافة إلى الاستعانة بالاستبانة الموجهة للمدرّسين. وقد توصلنا في الأخير إلى أنّ التّعبير هو ثمرة النّمو اللّغوي ويعكس مدى تمكّن المتّعلم من استعمال قواعد اللّغة ورصيده اللّغوي. Abstract : The activity of written expression is the focus of the activities of the Arabic language in the intermediate stage, and accordingly, we tried through this research paper to know the importance of the written expression activity and its role in the linguistic growth of learners, as we chose the fourth year of intermediate education as a corpus for the study to answer the extent to which the activity of written expression is used to enrich Language development of learners. And we chose the fourth year of intermediate education as a model for the study to answer the extent to which written expression activity is used to enrich the linguistic growth of learners. This is based on the descriptive analytical method, where the research focused on describing the written expression and clarifying its relationship to the linguistic development of the learner, in addition to the use of the questionnaire directed to teachers. Finally, we concluded that expression is the fruit of linguistic development and reflects the learner's ability to use the rules of the language and his linguistic balance

الكلمات المفتاحية

التعبير الكتابي ; المدرسة الجزائرية ; النمو اللغوي ; الرابعة متوسط