المستعمرات الإيطالية من تعدد اللغات إلى الإيطالية The italian colonies from Multilingualism to Italianization
الغربي حمزة,
2024-02-17
Résumé: Riassunto
Il multilinguismo in Africa è dovuto alla diversità etnica e culturale della popolazione. Nelle colonie italiane (Eritrea, Somalia, Libia ed Etiopia) esistevano molte lingue e dialetti secondo le tribù e le comunità di ogni paese. Il fenomeno portò il governo coloniale italiano a collaborare con il Ministero della Pubblica Istruzione italiano per introdurre la lingua italiana nelle colonie. L'italianizzazione della colonia è confermata dalla costruzione di scuole e istituti dove si insegnava la civiltà e la cultura italiana. L'italianizzazione delle colonie è contrastata dal già citato fenomeno del "multilinguismo", ma anche dalla concorrenza europea come la Francia, che aveva radici antiche in Africa. L'articolo si propone di analizzare il fenomeno del multilinguismo e dell'italianizzazione nelle colonie, tenendo conto dei conflitti e delle problematiche che questo fenomeno ha dovuto affrontare.
Abstract:
Multilingualism in Africa is due to the ethnic and cultural diversity of the population. In the Italian colonies (Eritrea, Somalia, Libya and Ethiopia) there were many languages and dialects according to the tribes and communities of each country. The phenomenon led the Italian colonial government to collaborate with the Italian Ministry of Education to introduce the Italian language in the colonies. The Italianization of the colony is confirmed by the construction of schools and institutes where Italian civilization and culture were taught. The Italianization of the colonies is opposed by the aforementioned phenomenon of "multilingualism", but also by European competition such as France, which had ancient roots in Africa. The article aims to analyze the phenomenon of multilingualism and Italianization in the colonies, taking into account the conflicts and problems that this phenomenon had to face.
Mots clés: Parole chiave: multilinguismo, italianizzazione, scuola, colonie, Africa. ; Keywords: multilingualism, Italianisation, school, colonies, Africa.
دور الأناشيد المدرسية في تنمية المهارات اللغوية لدى الطفل الجزائري -السنة الثالثة ابتدائي أنموذجا-
دهبازي عيسى,
مزهودي حنان,
2024-04-15
الملخص: الملخص:
إن اللغة أداة للتواصل وتبليغ المقاصد، ولا يخفى علينا أن تعلّمها ضرورة لا بد منها، وتعليمها واجب شريف وكفة ترجح الواقع وتحدد التوجهات والرؤى الاستشرافية في المنظومة التربوية، فهي أداة هامة لكسب المعارف والخبرات خصوصا لدى متعلم المرحلة الابتدائية، باعتبارها القاعدة المتينة التي ينبني عليها الاكتساب الصحيح وتتحدد على مستواها معالم التصورات المستقبلية في شتى جوانب شخصيته.
وفي إطار تعليمية اللغة العربية نجد الكثير من محتويات العملية التعليمية التعلمية تعتمد أنشطة ووسائط تعليمية عديدة تيسّر للطفل في مراحله الأولى اكتساب لغة صحيحة ومهارات لغوية أساسية من استماع وقراءة ومشافهة وكتابة، ومن ذلك أدب الطفل الموجه للطفل على حسب مرحلته العمرية، ومما يضمه هذا النوع نشاط الأناشيد المدرسية والمحفوظات التي نجدها في بطون المقررات المدرسية في هذه المرحلة، والتي تعد من أهم الأشياء المحببة عند تلميذ الابتدائي خصوصا سنواته الأولى وأدب مرحلة الطفولة أحد الأنواع الأدبیة المتجدّدة في الآداب الإنسانیة، وقد أدركت الأمم المعاصرة دور هذا اللون الأدبي المستحدث، فهو أداة فنية من أدوات تنشئة الطفولة لأنه يسهم في بناء شخصياتها التي تقوم عليها في الغد شخصية المجتمع الجديد، من خلال ما تقدمه من قيم أخلاقية وتربوية ومعرفية واجتماعية، كما أنها وسيلة لإيصال قيم هادفة تكوّن شخصية المتعلم وتنمي مهاراته اللغوية وسلوكياته وتحقق تعلما تفاعليا نشطا.
وقد جاءت هذه الورقة البحثية موسومة بــ: دور الأناشيد المدرسية في تنمية المهارات اللغوية لدى الطفل الجزائري -السنة الثالثة ابتدائي أنموذجا- لهدف إبراز علاقة هذه الأناشيد التعليمية باكتساب المهارات اللغوية وتنميتها، ومن خلال الأهمية التي يكتسيها هذا الموضوع المنطوي تحت أدب الطفل قمنا بتحديد إشكالية لهذا البحث وهي:
إلى أي مدى يمكن للأناشيد التعليمية أن تؤدي دورا في تنمية المهارات اللغوية عند الطفل الجزائري في الابتدائي؟ وهل أضافت هذه الأناشيد الشيء الجديد في ميدان تعليمية اللغة العربية في المرحلة الابتدائية؟
الكلمات المفتاحية: أدب الطفل- أناشيد- مهارات لغوية- تعليمية اللغة العربية.
Abstract
Language is a tool for communication and conveying purposes, and it is not hidden from us that learning it is a necessary imperative. Teaching it is an honorable duty and a scale that weighs reality and determines the orientations and visionary perspectives in the educational system. It is an important tool for acquiring knowledge and experiences, especially for elementary stage learners, as it is the solid foundation upon which proper acquisition is built, and upon which future visions are shaped in various aspects of their personalities. Within the framework of Arabic language education, we find a lot of educational content that relies on various educational activities and media to facilitate the child's acquisition of correct language and fundamental language skills including listening, reading, comprehension, and writing. This includes children's literature tailored to the child according to their age group. This type includes school songs and memorized texts found in the school curriculum at this stage, which are among the most beloved things for elementary students, especially in their early years. Childhood literature is one of the renewed literary genres in human literature, and contemporary nations have recognized the role of this modern literary form. It is an artistic tool among the tools for nurturing childhood because it contributes to building the characters upon which the personality of the new society is built in the future, through the values it provides, whether ethical, educational, knowledge-based, or social. It is also a means to convey purposeful values that contribute to forming the learner's character and developing their language skills and behaviors, achieving an interactive and active learning. This research paper is titled "The Role of School Songs in Developing Language Skills in Algerian Children - Third Grade Elementary as a Model" with the aim of highlighting the relationship of these educational songs to the acquisition and development of language skills, and through the importance of this issue encompassed by children's literature, we have identified the problem of this research, which is: To what extent can educational songs play a role in developing language skills in Algerian elementary students?
؟ And has this added something new to the field of Arabic language education in the elementary stage
Keywords: Children's literature, songs, language skills, Arabic language education
الكلمات المفتاحية: أدب الطفل - أناشيد- تعليمية اللغة العربية- المهارات اللغوية
تيمة الجسد ودلالتها الجمالية في قصيدة النثر النسوية الجزائرية قراءة في نماذج
ميلودي آمال,
2024-04-27
الملخص: شهدت الساحة الأدبية والنقدية قضايا فكرية وإبداعية منها الكتابة النسائية وما تلتحفه من علائقية متشظية عبر تمثلات ثنائية الأنا والآخر حيث شكلت حراكا إبداعيا وفكريا بارزا، وعدت محورا أساسيا شغلت الصرح الإبداعي الفني والأدبي، ولم تكن القصيدة النثرية النسوية الجزائرية بمنأى عن هذه القضية أين شكلت عبر النصوص الشعرية حركية دينامية، وبؤرة توالدية معقدة ومتشظية تمظهرت بأشكال وتصورات رؤياوية غلبت عليها كثافة الحمولات الدلالية المخاتلة وألبستها الذات/ الشاعرة ثوبا من الهلامية والعبثية عبر التعددية الدلالية وأبعادها الرؤياوية الزئبقية التمردية التي تحيكها العلاقات المتشظية بين تداعيات ثنائيات الأنا والآخر بتشكيلاتها وتمظهراتها المربكة إما تآلفية تخالفية، مركزية هامشية، اشتراكية فردية، تتعانق وتتقاطع، تتناسل وتتفارق، تحاكي وتراوغ مشكلة شطحات انفعالية تشع إيحائية وتضمر مخاض تجربة تعالقية ترابطية بطاقات تصويرية تلبسها الذات الأنثوية قضايا محورية، تنبض من شريان الهوية بتراكمية ممغنطة محمّلة بصور الذات والغيرية تبث عبرها الذات/ الأنا شجونها وتجسد علائقيتها ورباطها بالآخر/ الغير في مختلف تصوراته وأطيافه . وسيحاول هذا البحث الولوج إلى قصيدة النثر النسوية الجزائرية من خلال نماذج مختارة لكل من الشاعرات نعيمة نقري، زهرة خفيف، حليمة قطاي. للكشف عن صور الذات والغيرية عبر التيمات المنتقاة في قصيدة النثر النسوية الجزائرية وتمثلاتها عبر التجارب الشعرية والمغامرات التمردية للذات الأنثوية وإبراز جمالياتها وإشراقات حمولاتها الدلالية.
الكلمات المفتاحية: تيمة - الجسد - دلالة – جمالية – قصيدة النثر- نسوية.
الآخرية ونسق الاستلاب الهوياتي في الرواية الجزائرية المعاصرة، الديوان الاسبرطي لعيساوي عبد الوهاب أنموذجًا
غوالمي موراد,
2024-04-15
الملخص: يسعى البحث إلى كشف مظاهر الاستلاب الهوياتي بوصفه نسق ثقافي مضمر داخل الخطاب الروائي الجزائري المعاصر، من خلال رصد فعل التثاقف بين شخصيات رواية الديوان الاسبرطي الصادرة سنة 2018 عن دار ميم للنشر بالجزائر ، لصاحبها عيساوي عبد الوهاب، والفائزة بالجائزة العالمية للرواية العربية البوكر لسنة 2020، ومن خلال الحوار القائم بين شخصيات الرواية يمكننا تتبع ملامح الصراع الأيديولوجي الذي يؤثر بدوره على مقومات الهوية ويجعلها حائرة بين جاذبيتين - المركزية والهامشية - ، وتهدف الدراسة إلى البحث عن الدلالة المضمرة التي ينتجها التراكم المعرفي الذي تتحكم فيه قيم وأفكار وإيديولوجيات متعددة لا تطفوا على السطح بل تغوص في أعماق النص وتتمركز في لاوعيه ، ومع اتجاه الدراسات النقدية المعاصرة نحو الدراسات الثقافية متجاوزة بذالك سلطة البنية أو الشكل ونزوعها إلى المقاربات الثقافية كان لزاما علينا توظيف الوصف كمنهج علمي، والانفتاح على المناهج النقدية سيمياءًا وتفكيكا، والتركيز على النقد الثقافي بصفته جامعا لجل المناهج في إجراءه التطبيقي، ويمكننا الانطلاق في الدراسة من خلال محاولة تحديد بعض المفاهيم ، فما هيى الآخرية؟ وما الاستلاب الهوياتي؟ وما هي العلاقة التي تجمع بين الآخرية ونسق الاستلاب الهوياتي ؟ كل هذا من خلال تحليل بعض مضامين رواية الديوان الاسبرطي، والتي بدورها تحيلنا إلى سؤال الهوية في ظل تجاذبات متعددة .
The research seeks to reveal the manifestations of identity alienation as an implicit cultural system inside the contemporary Algerian novelist discourse by monitoring the act of acculturation between the characters of the novel of the Spartan Diwan which issued in 2018 about Meem Publishing House in Algeria, to its owner Aissaoui Abdelwahab and the winner of the internatioal award of the Arabic Novel Elbouker in 2020,and from the interview between the characters of the novel,we can follow the features of the Ideological conflict that affects the identity components and makes her confused between two attractions: central and marginal,and the study aims to search for the implicit meaning produced by knowledge accumulation which is controled by different values and ideologies that don't rise to the surface but dive deep into the text and is concentrated in its subconscious, and with the trend of the contemporary critical studies towards cultural studies transcanding the authority over form and its tendency towards cultural approaches, we were obliged to impliment description as a scientific method and openess to the critical approaches both semiotics and deconstructions and the focus on the cultural criticism as a comprehensive to most approaches in its applied procedureand we can start our study from trying to define some concepts.So ,what is otherness and what is identity alienation? and what is the relationship between them.All this by the analysis of some contents of the Spartan Diwan which leads to the question of identity under many attractions.
الكلمات المفتاحية: الآخرية، الاستلاب الهوياتي، الرواية الجزائرية المعاصرة ، الديوان الاسبرطي .
الفجائعية وهاجس الكوابيس في الرواية الجزائرية المعاصرة
بوحرة غنية,
2024-01-29
الملخص: أصبح الحلم والكابوس من أهم تيمات الكتابة الروائية الجديدة، وغدت من بين أبرز الموضوعات التي أصبحت تشكل ظاهرة بارزة عند بعض الروائيين فترة العشرية السوداء بالتحديد، ما جعلها في بعض الأحيان تختلط مع أحداث الواقع بشكل يصعب الفصل بينهما وتحول الواقع إلى كابوس والكابوس إلى هاجس. وهذا ما سنتطرق إليه في هذه المداخلة من خلال عنصري: الواقع والكابوس، والأحلام وهجس الكوابيس، اعتمادا على مجموعة من النماذج الروائية التي وظفت هذه التيمة دون جعلها قضية محورية في العمل الروائي وإنما أحد أهم التيمات التي ساهمت في بناء النص السردي في رواية الازمة لذلك لا يكفي نموذج واحد للدراسة والتحليل.
Abstract:
Dream and nightmares have become one of the most important themes of new novel writing.They have become among the most a prominent phenomenon among some novelists during the black decade in particular which sometimes makes them mixed with reality into a nightmare and the nightmare into an obsession. This is what we will address in this intervention throught the tow elements:Reality and nightmare,dreams,and obsession with nightmare,based on a group of novelist models that employed this theme withou making it a central issue in the novelistic work,but rather one of the most important themes that contributed to building the narrative text in the crisis novel.Therefore,no One model is sufficient for study and analysis
) Place the abstract here (in the abstract, the goal and significance of the research are indicated within 100 words) Place the abstract here (in the abstract, the goal and significance of the research are indicated within 100 words) )times new roman12(
الكلمات المفتاحية: الكتابة الجديدة ; ر الأزمة الجزائرية ; الحلم ; الك ; ابيس ; new novel writing ; A novel of the Algerian ; word,the dream ; nightmares theme
قضية الزنوجة وسؤال الأنساق الثقافية في النص الروائي الجزائري المعاصر رواية "الزنجية" لعائشة بنور أنموذجا
بلي نعيمة,
2024-05-08
الملخص: انفتحت الرواية الجزائرية المعاصرة على موضوعات مختلفة، فانزاحت عن الرؤية السردية الكلاسيكية وطرق الموضوعات المحلية، لتعانق تعددية سردية وتحاور مختلف الثقافات والشعوب في قارات أخرى كأوروبا وإفريقيا، هذا الانفتاح سمح للنص الروائي الجزائري المعاصر بطرق تيمات جديدة للمشاركة في لعبة السرد، ومنها تيمة "الزنوجة" بما تحمله من أنساق ثقافية متفردة أسهمت في إثراء النصوص الإبداعية وولوج متاهات التخييل. تأسيسا على هذا الطرح يهدف هذا البحث إلى الكشف عن بعض الأنساق الثقافية في الرواية الإفريقية، تحديدا في رواية "الزنجية" للروائية الجزائرية المعاصرة "عائشة بنور"، حيث سنسعى إلى الكشف عن عوالم هذا النص الإفريقي الزنجي، وما يحمله من أبعاد دلالية وحمولات ثقافية.
The Modern Algerian novel as opened up to different themes. It has moved away from classical narration to embrace newly narrative multiplicity. It has interviewed different cultures and people from Europe and Africa. This openess allowed the Algerian modern narrative text to use new themes including the theme of "Negroism". With hits unique cultural patterns, it contributed to enriching creative texts and entering the imagination maze, so this research, we will seek to reveal the cultural patterns in African Negro text spicifically Aisha Bennour’s novel "Negro".
الكلمات المفتاحية: الأنساق ; الثقافة ; الزنوجة ; أفريقيا ; الجزائر ; patterns ; culture ; negress ; Africa ; Algeria
تطور الأنساق الثقافية في الخطاب الروائي الما بعد الكولونيالي التجربة الجزائرية –نموذجا-
مرداسي إيمان,
2024-04-20
الملخص: ملخص:
تعد قضية الأنساق الثقافية من أهم القضايا التي واجهت أدبنا العربي الحديث والمعاصر؛ من خلال ما عرف بالنقد الثقافي وتنوع أنساقه بين أنساق مضمرة ، وأنساق معلنة .... ولقد سعى الدارسون والنقاد إلى سبر أغوار هذا النوع من الدراسة ومحاولة تطبيقها خاصة على المتن الروائي العربي الذي يعتبر عالما مشعا من الأنساق الثقافية سواءا المعلنة أو المضمرة، لهذا السبب سيحاول العمل تسليط الضوء على تطور الأنساق الثقافية في المتن الروائي الجزائري ؛ مع التركيز على التجربة الروائية الما بعد الكولونيالية متقصين تطور وتنوع أنساقها الثقافية انطلاقا من تتبع المراحل الزمنية وتطور مواضيعها في كل مرحلة من المراحل التي مر بها المتن الروائي الجزائري الما بعد الكولونيالي.
Abstract:
The issue of cultural dispositions stands as one of the most crucial challenges faced by modern and contemporary Arabic literature. Explored through cultural criticism, these dispositions vary between implicit and explicit forms. Scholars and critics have delved into this type of study, particularly applied to Arabic novels, which serve as a radiant world of cultural dispositions, whether declared or implied. Hence, this work seeks to shed light on the development of cultural dispositions in Algerian novel discourse, with a specific focus on the post-colonial novel experience. The study investigates the evolution and diversity of cultural dispositions by tracking chronological stages and the thematic progression in each phase of post-colonial Algerian novel discourse.
الكلمات المفتاحية: الأنساق الثقافية ; الأنساق المضمرة ; الأنساق المعلنة ; المتن الر ; ائي ; الر ; اية الما بعد الك ; ل ; نيالية
الأنساق الثقافية في الرّواية النسوية الجزائرية المُعاصرة- جيم لسارة النمس أنموذجا-cultural patterns in the contemporary algerian feminist novel - c by sarahnims as a model
بورقوبة منال,
2024-06-21
الملخص: لا مراَء في أنَّ الرواية من أكثر الأجناس الأدبية التصاقا واحتكاكا بالواقع والأكثر تعبيرا على جلّ التحولات الدائمة في المجتمع فهي صورة تثير جملة من الإشكالات الفكرية، والهواجس الثقافية التي تشغل المبدعين والمُثقفين ، وباعتبار أنها لا تخلو من ترسبات ثقافية يستشفها التمرد الدّلالي الذّي يأبى الخطاب الأدبي التصريح به، فإننا نتغيّا من خلال هذه الدّراسة للكشف عن الأنساق الثقافية المُضمرة التي فاضت بها رواية "جيم" لسارة النمس.من نسق ديني، نسق سياسي، الأنوثة والذكورة، تمثلات الجسد.
وتأسيسا على هذا؛ تروم هذه الدّراسة البحثية الموسُومة ب" الأنساق الثقافية في الرواية النسوية الجزائرية المُعاصرة- جيم لسارة النمس أنموذجا-إلى تسليط الضوء على مجموعة من الأنساق الثقافية و التي أخذت منحى مخالف لما عرفته الكتابات النسوية " النسائية" في السنوات السالفة، ورواية جيم لصاحبتها سارة النمس مشحونة بالموضوعات التي اعتنى بها النقد الثقافي في مجال الدّراسات النسوية، لهذا ارتأيتُ في دراستي هذه إلى الإجابة على الإشكالية التالية: ما هي أهم الأنساق الثقافية التي تشكلت منها رواية جيم؟
وللإجابة عن الإشكال المطروح اعتمدتُ في دراستي على مسارين هما: مسار نظري نروم من خلاله تقديم ماهية الأنساق الثقافية وكيف يكون النّص في ظل هذا النوع من النقد حادثة ثقافية تمخضت نتيجة إلحاح الأنساق المُضمرة، ومسار تطبيقي نروم من خلاله استكناه الأنساق التي تضمنتها رواية جيم.
There is no doubt that the novel is one of the literary genres that is most closely linked to reality and most expressive of most of the permanent transformations in society. It is an image that raises a number of intellectual problems and cultural concerns that preoccupy creative people and intellectuals, given that it is not devoid of cultural sediments that are revealed by semantic rebellion that literary discourse refuses to express. Through this study, we seek to reveal the implicit cultural patterns that emerged in the novel “Jim” by Sarah Al-Nims. From a religious pattern, a political pattern, femininity and masculinity, and representations of the body.
Based on this, this research study entitled “Cultural Patterns in the Contemporary Algerian Feminist Novel - Cem by Sarah Al-Nems is an example - aims to shed light on a group of cultural patterns that took a direction contrary to what was known in feminist writings in previous years, and the novel Cem. Its author, Sarah Al-Nims, is charged with the topics that cultural criticism has focused on in the field of feminist studies. That is why I decided in this study to answer the following problem: What are the most important cultural patterns from which the novel Jim was formed?
To answer the problem at hand, I relied in my study on two paths: a theoretical path through which we seek to present the nature of cultural patterns and how the text, in light of this type of criticism, is a cultural incident that resulted from the insistence of the implicit patterns, and an applied path through which we seek to uncover the patterns included in Jim’s novel.
الكلمات المفتاحية: الأنساق الثقافية ; الر ; اية النس ; ية ; جيم ; سارة النمس