مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 13, Numéro 3, Pages 1018-1034
2021-11-04

سرد التابع من منظور ما بعد الكولونيالية: الديوان الإسبرطي لـ"عبد الوهاب عيساوي" .

الكاتب : برجوح ثورية .

الملخص

في ظل مواجهة نصية سردية، وضمن سياق ثقافي ما بعد كولونيالي، انبنت على أنقاض مواجهة كولونيالية (واقعية) بين طرفين مصارعين، المستعمر/فرنسا، والمستعمر/الجزائر، يطرح عبد الوهاب عيساوي روايته المعنونة ب الديوان الإسبرطي، منتج ثقافي، منتجه ذات تابع، ويعبر عنه في دراسات ما بعد الكولونيالية بسرد التابع. وإذ أصبح بمقدور التابع أن يتكلم! فمن أي موقع تم له ذلك في ظل تراتبية كونية مطبقة؟ ومن أي زاوية ورد كلامه (سرده)، وأي فكر ورؤية ألبسه؟ وما الأنساق الثقافية المتحكمة في تمثيلاته التي متح منها نصه السردي، سواء لأناه أو لآخره؟ هي إشكالية تتغيا الدراسة الإجابة عنها من خلال الآليات الإجرائية التالية: البنية السردية الطباقية. تمثيلات الذات والآخر. الأنثى والأرض: علائقية جندرية. In the face of textual narrative confrontation within post colonialist cultural context parties; France as the colonizer and Algeria as the colonized. In which “Abd El WahabAiss, that emerged on the rubble of colonialist confrontation (real) between two conflicting aoui” presents its novel entitled “The Spartan Court” as a cultural production by an affiliated self. It is described in the post colonialism studies as affiliated narration. If the affiliated is capable to speak, so from where he started in face of applied cosmic hierarchy? From what angle the words (narration) were stated and what thought and vision were adopted? And what are the cultural consistencies controlling his representations that his narrative text was extracted from it, whether for his self or the other. It is a problematic that the study aims to answer through the following procedural mechanisms: a stratified narrative structure, the representations of the self and the other, female and earth: gender relationship.

الكلمات المفتاحية

سرد التابع ; الطباقية ; التمثيل الثقافي ; الجندرية