النص
Volume 8, Numéro 2, Pages 375-395
2022-12-30

البوليفونية والسرد التاريخي في رواية الديوان الإسبرطي للروائي الجزائري عبد الوهاب عيساوي

الكاتب : ربعي خالد . طالب عبد القادر .

الملخص

تندرج هذه الدراسة ضمن الأبحاث السردية، وتعنى على وجه الخصوص بالحوارية والسرد التاريخي مستجلية العلاقة بين الرواية والتاريخ، كما تهدف إلى تتبع السيمفونية البوليفونية التي عزف عليها الروائي عبد الوهاب عيساوي بعبقرية فذة، فتعددت الأصوات الروائية، والشخصيات الحكائية المختلفة ايديولوجيا راصدة لنا الأحداث الواقعية بطريقة فنية سردية متماهية مع أحداث خيالية، لتسد الفراغ الذي تركته المرويات الحقيقية فاشتغلت على الهامش، ونقّبت في الكواليس على الأسباب الحقيقية التي أدت إلى سقوط الجزائر، وما تحمله الحملة الفرنسية للشعب الجزائري ظاهريا، وما تبطنه له، على لسان شخصيات تتناوب على دور الراوي بديمقراطية دون أحادية في الفكر، أو إقصاء أو تهميش. This paper is part of a narrative research; it deals in particular with dialogism and historical narrative, making explicit the relationship between novel and history. Besides, it aims to retrace the polyphonic symphony played ingeniously by the novelist AbdelWahab Aissaoui, through which many ideologically different novelistic voices and narrative characters had come together to record realistic events in an artistic narrative way parallel to fictional events, to fill the gaps left by realistic narratives. Therefore, it worked on the sidelines and searched behind the scenes for the real reasons that led to the fall of Algeria, and for the apparent and the hidden intentions of the French campaign towards the Algerian people, through characters taking turns the role of the narrator democratically, without any unilateralism of thought, exclusion or marginalization.

الكلمات المفتاحية

البوليفونية ; السرد التاريخي ; الهامش ; الكواليس ; Polyphony ; historical narrative ; sidelines ; behind the scene