مجلة الواحات للبحوث و الدراسات
Volume 14, Numéro 2, Pages 1205-1224
2021-11-03

التغير الثقافي وعلاقته بمنهاج التربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي

الكاتب : بن شاعة سعد . شريط محمد الحسن المأمون .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى أهمية وفعالية منهاج التربية البدنية والرياضية للطور الثانوي ، ومدى انعكاس التغير الثقافي على مخرجات الأقسام النهائية من التعليم الثانوي ، من حيث الأهداف المعرفية والنفس حركي والوجداني في ظل بيداغوجية المقاربة بالكفاءات، ولتحقيق ذلك ﺍﻋﺘﻤﺩ الباحث ﻋﻠﻰ دراسة آراء و تقديرات أساتذة المادة من الطور الثانوي ، في ما يخص جوانب التعلم الثلاثة والمحددة في المنهاج الرسمي، مستعملا المنهج الوصفي التحليلي. تم اختيار عينة بواقع الإمكانيات المتاحة و بصفة مقصودة بأسلوب المسح الشامل من اساتذة التربية البدنية والرياضية من الطور الثانوي لولايتي الاغواط و بومرداس موزعين على90 ثانوية، وكان عددهم 186 مبحوثاً. Abstract: This study aims at the importance and effectiveness of the curriculum of physical education and sports for the secondary stage, and the extent of the cultural change on the outcomes of the final sections of secondary education, in terms of cognitive and psychomotor and emotional goals in the light of pedagogy approach competencies, and to achieve this researcher relied on the study of the views and estimates of teachers The secondary phase, in terms of the three aspects of learning identified in the formal curriculum, using the descriptive analytical approach. A sample was selected according to the available possibilities and intentionally by means of a comprehensive survey of the teachers of physical education and sports from the secondary phase of the provinces of Laghouat and Boumerdes distributed on 90 secondary, and the number of 186 respondents.

الكلمات المفتاحية

الكلمات الدالة: المنهاج ؛ التربية البدنية والرياضية ؛ التغير الثقافي. ; Curriculum; Physical and Sports Education; Cultural Change.