مجلة جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية
Volume 35, Numéro 2, Pages 657-686
2021-10-21

النّص الدِّينيُّ الغائبُ في ثوريات محمد العيد آل خليفة بين الإبلاغِ النَّفعيِّ والإمتاعِ الفنِّيِّ .

الكاتب : شادلي عمر . لخذاري أمحمد .

الملخص

لقد أثبتت الدراسات - التي تخطى أصحابها مركزية النص- أنّ كلّ نصّ ماثل ما هوّ إلّا محصلة لمجموعة من النّصوص الغائبة، التي يستحضرها صاحبه بطريقة واعية وغير واعية، لقصد نفعي ولغايات جمالية يدركها القارئ. لذلك ارتأينا في هذا المنجز البحثي الموسوم بـ: "النّص الديني الغائب في ثوريات "محمد العيد خليفة" بين الإبلاغ النفعي والإمتاع الفني" أن نميط الّلثام عن النّصوص الدينية الغائبة في ثورياته، التي استطاع من خلالها أن يدين الاستعمار الفرنسي، ويلهب حماس الشعب الجزائري وينفخ فيه روح الثورة والتّمرد لمجابهته، وهذا حتّى نثبت بأنّ ثوريات شاعرنا الفذ، جاءت مصدقة لما بين يدي النّقد الحداثي من نظريات، أثبتت بأنّ كل نص ما هوّ إلّا امتصاص وتحويل لمجموعة من النصوص . Studies that have transcended the centrality of the text have proven that each text is nothing but the result of a group of absent texts, which the owner invokes in a conscious and unconscious way, for a beneficial purpose and for aesthetic purposes that the reader perceives. Therefore, we considered in this research achievement marked by: “T ;he absent religious text in the revolutions of Muhammad Al- Eid Al Khalifa between utilitarian reporting and artistic enjoyment.” To uncover the religious texts absent in his revolutionaries, through which he was able to condemn the French colonialism, and inflame the enthusiasm of the Algerian people and blow into it the spirit of revolution and rebellion in order to confront it, and this is until we prove that the revolutionaries of our unique poet were certified by the theories in the hands of the modernist criticism, which proved that Every text is nothing but an absorption and transformation of a group of texts.

الكلمات المفتاحية

النّص الغائب،النّص الماثل ،الحداثة ، الرؤيا ، الشعر الثوري . ; The Absent Text ,Present Text , Modernity , Vision ,Revolutionary Poetry.