فصل الخطاب
Volume 11, Numéro 2, Pages 421-442
2022-06-30

ثلاثية المرآة والآخر والتاريخ في رواية لفضيلة فاروق –تاء الخجل

الكاتب : شادلي عمر . شتوح زهور .

الملخص

يروم البحث إلى الكشف عن إحدى التجارب الإبداعية النسوية في العالم العربي ،باعتبارها تعبيرا وبوحا في الوقت ذاته، يتعلق الأمر بالروائية الجزائرية فضيلة الفاروق التي لطالما نادت بتحرير المرأة مؤكدة أن قمعها هو اجتماعي في الأساس، يطرح البحث عدة تساؤلات تتعلق بعقدة الأنوثة وعلاقة المرأة بالكتابة ، وكيفية معالجة قضية اضطهاد المرأة سرديا، وقد اعتمدنا رواية "تاء الخجل " لفضيلة الفاروق كأنموذج للدراسة لما تمتاز به الروائية من جرأة مكنتها من تحدي المجتمع بلغة صارخة ، عرت فيها كل الممارسات الشنيعة التي مورست ضد المرأة الجزائرية خلال العشرية السوداء ، وتطرقت إلى مسائل حساسة جدا قلما تم التعرض لها من قبل غيرها من الكاتبات ونعني بذلك قضيتي الإرهاب والاغتصاب. The research aims to uncover one of the feminist creative experiences in the Arab world, as an expression and a revelation at the same time. The issue is related to the Algerian novelist of “Fadila Farouk”, who has always called for the emancipation of women, stressing that her oppression is fundamentally social. Therefore, the research raises several questions related to the complexity of femininity and the relationship of women to writing, and how to address the issue of women's oppression narratively. We adopted her novel "Taa Al-Khajal" as a model for study because of the boldness of the novelist that enabled her to challenge society in a blatant language, in which she exposed all the heinous practices that were practiced against Algerian women during the black decade.She touched on very sensitive issues that were rarely addressed by other female writers, and by that we mean the issues of terrorism and rape.

الكلمات المفتاحية

Keywords: Feminist Writing ; Rape;Femininity knot;Feminist Criticism; Funnel. ; الكلمات المفتاحية: الكتابة النسوية؛ الاغتصاب ؛ عقدة الأنوثة ؛ النقد النسوي؛القمع.