Recherchers economiques manageriales
Volume 15, Numéro 2, Pages 313-332
2021-09-30

دور الإعلان في تحسين الصورة الذهنية لدى زبائن مركب سيدي يحي – بسكرة-

الكاتب : مناني صبرينة .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على تأثير الإعلان في تحسين الصورة الذهنية لدى زبائن مركب سيدي يحي ببسكرة. ولتحقيق هذا الهدف تم توزيع استبيان على عينة من زبائن المركب، وتم تحليل النتائج باستخدام برنامج SPSS، حيث توصلت الدراسة إلى أنه يوجد أثر ضعيف للإعلان على تحسين الصورة الذهنية لدى زبائن المركب من حيث بعدها المعرفي، ولا يوجد أثر له على باقي أبعاد الصورة الذهنية (البعد الوجداني، البعد السلوكي، البعد الاجتماعي) عند مستوى الدلالة المعتمد (0.05). Abstract: This study aimed to identify the impact of advertising on improving the mental image of Sidi Yahya compound clients in Biskra, and to achieve this goal, a questionnaire was distributed to a sample of compound clients, and the results were analyzed using the SPSS program. Where the study concluded that there is a weak effect of the advertisement on improving the mental image of compound clients in terms of its cognitive dimension and has no effect on the rest of the mental image dimensions (emotional dimension, behavioral dimension, social dimension) at the approved significance level (0.05).

الكلمات المفتاحية

الإعلان؛ الصورة الذهنية؛ مركب سيدي يحي بسكرة. ; Advertising; mental image; Sidi Yahya compound Biskra.