مجلة اللغة العربية وآدابها
Volume 9, Numéro 1, Pages 189-208
2021-08-20

الازدواجية السردية في أدب الطفل دراسة قصة «بستاني أين أنت؟» نموذجاً

الكاتب : ميرقادري بشری سادات . ده بزرکی زهره .

الملخص

القصة تعدّ من أهمّ الأشكال الأدبیة التّي تمیل إلیها نفوس الأطفال وذلك بما تحمله من أسلوب و لغة و طریقة سرد ممیزة. وهناك صلات وثیقة و جامعة الأطراف بین الطفل و أدب الطفولة و خالق هذا الأدب و نقده. ولكن یبقی أدب الطفولة یفتقر للدراسات النقدیة الجادة .النقد بإمكانه أن یتوسّط بین العمل الأدبي وخالقه من جهة و بین الطفل وهذا العمل الأدبي من جهة أخری و أن یوثق التواصل الموجود بینهم. ونقد أدب الأطفال سبب تقدّم هذا الأدب و كماله. بما أن سرد القصص من الأسالیب المشوقة والهامة لتعلیم الأطفال والكبار، فنقد القصة في أدب الأطفال لها أهمیة كبیرة في حیاة الطفل و تعلمه و تنمیة شخصیته؛ يتم السرد في قصص الأطفال المصورة عبر التفاعل المزدوج بين الصورة والنص؛ فسلّطت هذه الدراسة الضوء علی دراسة هذه الازدواجية السردية في قصة الطفل، معتمدةً منهج تحلیل المضمون. کما حاولت الکشف عن استخدام الحوار والوصف وعلاقة النص والصورة کعناصر من آلیات السرد بجانب السرد الموضوعي والسرد الذاتي. وقع الاختیار علی قصة «بستاني أین أنت؟» لنبیهة محیدلي و هي أحد روّاد الاتجاه الجدید في أدب الأطفال العربي. باستخدام آليات السرد المتناسبة مع عوالم الطفولة، نجحت الکاتبة في التفاعل البناء مع المخاطب الطفل. . . The story is considered one of the most important literary forms that children’s souls tend to, due to its distinctive style, language and narrative method. There are close links between the child and children's literature and the creator and criticism of this literature. However, children's literature remains lacking in serious critical studies. Criticism can mediate between the literary work and its creator on the one hand, and between the child and this literary work on the other hand. Criticism of children's literature is the reason for the progress and perfection of this literature. Since storytelling is an interesting and important method for educating children and adults, criticism of the story in children's literature has great importance in the child's life, learning, and personality development. The narration in children's storyboards takes place through the double interaction of the picture and the text. This study sheds light on the study of this narrative duality in the child's story, using the contextual analysis approach. It also tried to uncover the use of dialogue, description, and the relationship of text and images as elements of narration mechanisms, in addition to objective narration and self-narration. The choice fell on the story "My Garden! Where Are You?" by Nabiha Muhaidli. She is one of the pioneers of the new trend in Arab children's literature. By using narrative mechanisms proportional to the worlds of childhood, the author succeeded in constructive interaction with the child.

الكلمات المفتاحية

أدب الأطفال ; الازدواجية السردية ; الکتب القصصية المصورة ; بستاني أین أنت ; نبیهة محیدلي