الناصرية
Volume 12, Numéro 1, Pages 109-128
2021-09-03

La Problématique De L’interculturel Dans Les Pratiques Pédagogiques Des Enseignants De Fle Au Secondaire Dans Le Contexte Saharien Algérien- Adrar.

Auteurs : Gouzi Noria . Mazar Yamina .

Résumé

ترتبط الممارسات التعليمية داخل المدارس الجزائرية ارتباطا وثيقا بمتطلبات المجتمع سواء أكانت اجتماعية أم ثقافية أم اقتصادية. يُعنى هذا المقال بإشكالية تعدّد الثقافات التي يواجهها أساتذة التّعليم الثّانوي للغة الفرنسية في السّياق الصّحراوي الجزائري و خاصة في ولاية أدرار التي تَبعد عن الجزائر العاصمة بأكثر من 1245 كلم؛ حيث يعملون ضمن أقسام تضمّ متعلمين ينحدرون من أوساط ثقافية متنوّعة وتزاوج غني فتجد الشّاوي،القبائلي، العربي، الطارقي من الطوارق، و المزابي و غيرها. يهدف هذا المقال إلى تسليط الضوء على أهمية معالجة إشكالية ا لتّعدّد الثّقافي والتأكيد على ضرورة تطويرالكفاءة الثقافية عند الأساتذة مع إدخال البّعد الثّقافي في عملية تكوينهم و كذا إبراز مكانته في النّصوص التّشريعية والعمل على توجيه المكونين لأجل تغيير التّصورات الاجتماعية الثقافية السّائدة بين أساتذة اللّغة الفرنسية الناطقين بغيرها و تنمية روح الاحترافية عندهم. وعليه تبلور طرح هذا العمل في إشكالية تمثّلت في تساؤلين وهما؛ ما المكانة التي تحظى بها الكفاءة الثقافية وكفاءة التّمكن مما بين الثّقافات في عملية التّكوين الأوّلي لأساتذة اللّغة الفرنسية في التّعليم الثّانوي؟ وكيف يمكن تطويرهما عند الأساتذة الموظفين حديثا لضمان الوساطة الثقافية في وسط صحراوي متشعب ثقافيا؟ وقد تمّت دراستها من خلال استبيان موجّه لفئة أساتذة اللّغة الفرنسية عولجت معطياته وفق المنهج التّحليلي الوصفي (نوعي وكمي ) لتقصّي الدّقة و الوضوح في قراءة النتائج. Teaching practices within schools are closely related to societal requirements, being the place for multicultural and multilingual meetings of all social partners. In the Algerian Saharian context, like the Wilaya of Adrar (1245 kms from Algiers), secondary teachers of French are perpetually confronted with intercultural issues insofar as their learners come from a cultural mix (Chaoui, Arab, Kabyle, Targui, Mozabite.). The objective of this article is to shed light on the means of inserting the intercultural dimension into the training curriculum for Algerian FFL teachers and to explicitly indicate this requirement in the official texts and the orientations of the trainers. The objective is to modify the socio-cultural representations of non-native FFL teachers on the one hand and to fuel in them the spirit of professionalization of teaching on the other hand. The question is: what place is reserved for the cultural and intercultural component in the initial training of FLE teachers in Algerian universities? How can we develop, among newly recruited FFL teachers, an intercultural competence to ensure cultural mediation between the primary culture (s) (in the case of a culturally heterogeneous class) and the target culture? The analysis of the results obtained during this study would be carried out using qualitative and quantitative approaches.

Mots clés

كفاءة التّمكن مما بين الثّقافات ; التّكوين الأوّلي لأساتذة اللّغة الفرنسية ; السّياق الصّحراوي الجزائري ; التنوّع الثقافي ; مهام ا لمكونين ; The training of non-native FFL teachers ; ; cultural heterogeneity ; the Adrar’s Saharian context ; intercultural competence of teachers ; the tasks of the trainers