نتائج الفكر
Volume 5, Numéro 2, Pages 205-214
2021-08-11

تمثلات الخطاب الاشهاري التلفزيوني وآليات اشتغاله Representations Of The Television Publicity Discourse And The Mechanisms Of Its Operation

الكاتب : عزوز هني حيزية .

الملخص

تعد صناعة الخطاب الاشهاري علامة ثقافية إعلامية لما يتميز به من قدرة عالية على بلورة الرأي وتشكيل الوعي، ومن ثمة لقيت اللغة الحاملة للرسالة المراد منها التأثير في المتلقي. إذ يعتبر الخطاب الاشهاري من الخطابات التي تندرج في إطار الممارسات الثقافية ، لذا كان الخطاب الاشهاري التلفزيوني ولا يزال له عدة وظائف منها ما هو اقتصادي وما هو اجتماعي وما هو ثقافي ، إذ يخضع لعدة ضوابط ومعايير تقنية ، فتجده يركز على المتلقي ، طبيعته وسماته ، توجيهاته ، التي بدورها ستوجه مضمون الخطاب وتحدد معالمه ويستخدم لأجل ذلك وسائل لجلبه وإقناعه والنجاح في التواصل والإبلاغ ، فيمثل الخطاب الاشهاري علاقة وطيدة اتصالية بالحياة الإنسانية ، تتجسد فيها عملية اشهارية تدفع المتلقي إلى الاقتناع ، وهكذا تتجسد العملية الاشهارية كفعل اجتماعي واقتصادي بفعل عدة مكونات تضمنها الإشهار The making of the publicity speech is considered a cultural and informational mark because of its high ability to formulate opinion and form awareness, and from there, the language that carries the message that is intended to influence the recipient was found. As the publicity speech is considered one of the speeches that fall within the framework of cultural practices, so the television advertising discourse was and still has several functions, including what is economic, what is social and what is cultural, as it is subject to several technical controls and standards, so you find it focuses on the recipient, his nature and characteristics, his directives Which, in turn, will guide the content of the speech and define its features, and use means for that to attract and persuade it and succeed in communicating and reporting, so the publicity speech represents a strong and communicative relationship with human life, embodying a publicity process that pushes the recipient to conviction, and thus the publicity process is embodied as a social and economic act by the

الكلمات المفتاحية

خطاب.، إشهار.، علامة.، ثقافة.، إعلام ; Speech, publicity, sign, culture, media