دراسات اقتصادية
Volume 15, Numéro 2, Pages 169-181
2021-08-01

أثر اليقظة الاستراتيجية على تنافسية المؤسسات الصغيرة والمتوسطة (باستخدام تحليل الوساطة )

الكاتب : عبد الحفيظي محمد الأمين . بداوي محمد . شتيح عبد القادر .

الملخص

تناقش هذه الدراسة أثر اليقظة الإستراتيجية على تنافسية المؤسسات الصغيرة والمتوسطة SMEs باستخدام طريقة جديدة لتحليل الوساطة، حيث تم استخدام طريقة PLS، وتم اختيار 99 مؤسسة صغيرة ومتوسطة قصد معرفة حجم هذا التأثير. كما عالجت هذه الورقة و أبرزت أهمية التأثير غير المباشر فيما يتعلق بحجم الوساطة، وتم إثبات وجود أثر بالنسبة للإبداع كوسيط، حيث وجدت وساطة تامة بين اليقظة الإستراتيجية والتنافسية. This study discusses the effect of strategic foresight on competitiveness for small and medium enterprises SMEs, by using a new method of analysis of mediation, 99 SMEs were selected in order to know the magnitude of this effect. Thus, this paper addressed the importance of the indirect impact in relation to the size of the mediation. The scanning conducted by the researchers confirmed the existence of the full effect to the innovation as a mediator, where the full mediation .The study reached a set of results, the most important of which is that mediation analysis.

الكلمات المفتاحية

اليقضة ; التنافسية ; الوساطة ; الابداع