المجلة الجزائرية لبحوث الإعلام والرأي العام
Volume 4, Numéro 1, Pages 196-218
2021-07-25

استخدامات التقنية الحديثة في العلاقات العامة

الكاتب : النذير أيمن .

الملخص

الملخص تمثلت المشكلة التي سعى الباحث لتناولها من خلال هذا البحث إلى التعرف على استخدامات التقنية الحديثة في ممارسة العلاقات العامة، ومن هذا السؤال المحوري تفرعت عدد من التساؤلات الفرعية التي سعى البحث للإجابة عنها: 1- كيف تستفيد العلاقات العامة من التقنية الحديثة في ممارسة وظائفها؟2- ماهي أهداف العلاقات العامة في ظل التقنية الحديثة؟3-ماهي المشكلات التي تواجه العلاقات العامة في ظل استخدامها للتقنية الحديثة ؟وللإجابة عن هذه التساؤلات ولتحقيق أهداف هذا البحث بصورة علمية، اتبع الباحث منهج التحليل الوصفي، كما استخدم كل من : الملاحظة والمقابلة والاستبانة كأدوات علمية لهذا البحث، أما الأهداف التي سعى البحث إلى تحقيقها فتمثلت في الآتي :1-التعرف على أثر التقنية الحديثة في تطوير العلاقات العامة2-بيان أهمية استخدام التقنية الحديثة في العلاقات العامة.3-التعرّض لنموذج تطبيقي للعلاقات العامة يعتمد بشكل كبير على التقنية الحديثة، لمعرفة أسلوب ممارستها عبر هذا النموذج.وبعد اتباع الخطوات العلمية في الدراسة الميدانية، توصل الباحث إلى جملة نتائج من أهمها :1-أن العلاقات العامة تتطور بشكل كبير في ممارسة وظائفها عبر التقنية الألكترونية 2-أن هناك أهدافاً أخرى – إضافة للأهداف التقليدية – تعمل العلاقات العامة على تحقيقها.3- أن من المشكلات التي تعاني منها العلاقات العامة في ظل التقنية الألكترونية والتي تعتبر امتداداً لذات المشكلة التي كانت تعاني منها في ظل الممارسة التقليدية هي : النظرة التقليدية للعلاقات العامة من قِبل الإدارة للعلاقات العامة.وأما أهم التوصيات التي قدمها الباحث فقد تلخصت في الآتي :1- توصي الدراسة بضرورة الاستفادة القصوى من الحاسوب في جميع أعمال العلاقات العامة والإعلام المكتبية والتنظيمية 2- ضرورة تقديم كورسات تدريبية للعاملين بإدارتي العلاقات العامة والإعلام بوحدة تنفيذ السدود بصورة دورية، ترقية للأداء وتطويراً للعمل.3- ضرورة اهتمام إدارة العلاقات العامة بالجمهور الداخلي من خلال عقد لقاءات بين العاملين بالوحدة والإدارة العليا، والعمل على رفع رغبات وتطلعات العاملين بالوحدة إلى الإدارة العليا. Abstract The problem that the researcher strive to address through this research was to learn about the uses of modern technology in the public relations practice. From this key question, a number of sub-questions, that the research strive to answer, were issued: 1- How does public relations benefit from modern technology in the exercise of its functions? 2- What are the objectives of public relations under the modern technology? 3- What are the problems facing public relations during the use of modern technology? To answer these questions and to achieve the objectives of this research scientifically, the researcher take the descriptive analysis approach. The researcher also used: observation, interview and questionnaire as scientific tools for the objectives of this research. The objectives that the research strive to achieve were represented were as follows: 1- To identify the impact of modern technology in developing public relations 2- To demonstrate the importance of using modern technology in public relations 3- To exposure to an operational model of public relations that depends heavily on modern technology, to know the method of its practice through this model. After the scientific steps in the field study have been followed, the researcher reached a number of results, including the following: 1- Public relations are developing significantly in the exercise of their functions through electronic technology. 2- There are other goals - in addition to the traditional goals – to be achieved by public relations. 3- One of the problems that public relations suffers from under electronic technology, which is an extension of the same problem that it were suffering from under traditional practice is traditional view of public relations by the Public Relations Department. The most important recommendations made by the researcher, were as follows: 1- The study recommends the necessity of making the most of computers in all office and organizational public relations and media. 2- The necessity of periodically providing training courses for employees of the Public Relations and Media departments of the Dams Implementation Unit, to raise the performance and develop work. 3- The necessity of the internal audience to be cared about by the Public Relations Department by holding meetings between the unit’s employees and senior management, working to raise the desire and aspirations of the unit’s employees to the senior management.

الكلمات المفتاحية

التقنية الحديثة، العلاقات العامة، وحدة تنفيذ السدود، إدارة الإعلام، إدارة العلاقات العامة، إدارة التوثيق الجماهيري ; modern technology, public relations, dams implementation unit, media department, public relations department, public documentation department