المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي
Volume 5, Numéro 3, Pages 213-254

أخلاقيات ممارسي العلاقات العامة في الجامعات العربية د ا رسة مسحية على عينة من ممارسي العلاقات العامة في الجامعات العربية Public Relations Practitioners' Ethics In Arabic Universities A Field Study On Sample Of Public Relations Practitioners In Arabic Universities

الكاتب : العيساوي نجم .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى معرفة أبرز الأخلاقيات التي يلتزم بها ممارسو العلاقات العامة في الجامعات العربية، وتصوراتهم عن بعض الممارسات الخاطئة المنسوبة للعلاقات العامة، وقد استعان الباحثان بـ(المنهج الوصفي التحليلي)، و(الإستبانة) أداة للدراسة، وتكون مجتمع الدراسة من ممارسي العلاقات العامة في الجامعات العربية، والبالغ عددهم (242) موظفا في عدد من الجامعات العربية ( 57 ) جامعة، وتم استخدام طريقة العينة العشوائية البسيطة ، وبينت الدراسة إن أبرز وظائف العلاقات العامة في الجامعات العربية هي تنظيم اللقاءات والمؤتمرات والندوات والمهرجانات وإجراء التسهيلات العامة للضيوف والوفود. وكذلك فإن من العوامل المؤثرة في تعزيز أخلاقيات العلاقات العامة لدى ممارسيها هي التعلم التراكمي يوما بعد يوم والدورات التي تعقدها الجامعة. كما أثبت البحث أن من أبرز القضايا المثارة على العلاقات العامة في الجامعات العربية هي نقص الدراسات والبحوث، وتضخيم الأشياء الإيجابية وإخفاء السلبية، وكذلم أكد البحث رفض ممارسي العلاقات العامة في الجامعات العربية أسلوب إعطاء وعود كاذبة وكذلك استغلال نفوذ الوظيفة للنيل من الآخر أو مساومته، حيث جاءت نسبة تأييد ذلك بمستوى منخفض جداً. This research aimed to identify the ethics and moral values in which applied by public relations practitioners in Arab universities. To achieve the aim of this study the researcher used the descriptive and analytical approach. So he used the (Questionnaire) as tool of study, The Society of research included employees (practitioners) in Public Relations in Arab universities, whom were 242, distributed on (57) from Arab universities. The research displayed that the most important functions of public relations in the Arab universities are the organization of meetings, conferences, seminars and festivals and guiding the guests and delegations. Also it displayed that one of the most important factors influencing the promotion of public relations ethics is the cumulative day-to-day learning and the courses held by the university, and one of the most prominent issues raised against public relations in Arab universities is a lack of studies and researches, the exaggeration of positive things and the concealment of negativity. Additionally, the public relations practitioners in Arab universities have refused to give false promises as well as exploit the influence of the post to undermine or compromise the other.

الكلمات المفتاحية

[Ethics, Public Relations, Practitioners, Arabic Universities الأخلاقيات، العلاقات العامة، الممارسة، الجامعات العربية