مجلة الروائز
Volume 5, Numéro 1, Pages 457-473
2021-07-03

The Level Of Organizational Constraints In The Faculty Of Social And Human Sciences From Teaching Staff’s Viewpoint (university Of Batna 01 Hadj Lakhdar)

Authors : Fatmi Meriem . Bensahel Lakhder .

Abstract

The current study aims to know the level of organizational obstacles in the Faculty of Humanities and Social Sciences at the University of Batna and to obtain the best results, this study focused on four axes: leadership style, communication and information style, centralization of decisions, and working conditions. The phenomenon was described by selecting an occasional sample from a total of 203 professors, the results were as follows: the level of organizational obstacles in the leadership style axis is greater than the hypothesis average, the level of organizational obstacles in the communication and information style is greater than the hypothetical average, ,The level of organizational obstacles in the axis of centrality of decisions is greater than the hypothetical average, the level of organizational obstacles in the axis of work conditions is less than the hypothetical average. تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى المعوقات التنظيمية في كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية بجامعة باتنة و للحصول على أفضل النتائج ، ركزت هذه الدراسة على أربعة محاور وهي: نمط القيادة، نمط الإتصال والمعلومات، مركزية القرارات، وظروف العمل. تم وصف الظاهرة باختيار عينة عرضية من إجمالي 203 أستاذ ، وكانت النتائج على النحو التالي: مستوى المعوقات التنظيمية في محور نمط القيادة أكبر من المتوسط الفرضي على سلم التقدير، مستوى المعوقات التنظيمية في محور نمط الاتصال والمعلومات أكبر من المتوسط الفرضي على سلم التقدير، مستوى المعوقات التنظيمية في محور مركزية القرارات أكبر من المتوسط الفرضي على سلم التقدير، مستوى المعوقات التنظيمية في محور ظروف العمل أقل من المتوسط الفرضي على سلم التقدير.

Keywords

organizational constraints; Teaching staff ; Faculty of human and social sciences (University of Batna 01).