الرواق
Volume 7, Numéro 1, Pages 534-556
2021-06-23

الممارسة الاعلامية في الجزائر واخلاقيات المهنة الصحفية - دراسة مسحية للصحف الصادرة بمنطقة الغرب الجزائري -

الكاتب : بقدوري عزالدين .

الملخص

تهدف دراستنا إلى معرفة ما مدى التزام الصحفيين في الغرب الجزائري بأخلاقيات مهنتهم ؟ وهي الإشكالية التي حاولنا تفكيكها من خلال دراستنا الميدانية التي شملت 26 جريدة مكتوبة، مستخدمين منهج المسح الشامل نظرا لسهولة الوصول إلى كل أفراد مجتمع الدراسة البالغ عددهم 131 مفردة. جاءت هذه الدراسة في ظرف غير بعيد عن صدور أول قانون عضوي للإعلام في الجزائر سنة 2012، الذي تضمن العديد من المواد والفقرات التي اهتمت بضبط الممارسة الصحفية في شقها الأخلاقي محددة لحقوق وواجبات الصحفيين دون أن تُقلص أو تُقلل من هامش حرية التعبير والرأي ومن حق المواطن في إعلام صادق، نزيه، شفاف وموضوعي يحترم ممارسيه كل المواثيق والدساتير المنظمة لمهنة الصحافة المكتوبة. كشفت الدراسة أن (%50.4) من المبحوثين يؤكدون أنهم يلتزمون دائما بميثاق أخلاقيات مهنتهم احتراما للقارئ الذي يريد من الجرائد تقديم خدمة عمومية صادقة، في حين يرى (%87.8) من المبحوثين أن السبق الإعلامي لا يجيز أبدا للصحفي تجاوز أخلاقيات مهنته، فيما أظهرت نتائج الدراسة أن (%39.7) من المبحوثين يؤكدون على وجود ميثاق لأخلاقيات العمل الصحفي داخل المؤسسات التي يعملون. Our study aims to depict the extent of the commitment of journalists in the West of Algeria to the ethics of their profession.We attempted to tacklethe problem through our field study that included 26 written newspapers, using the comprehensive survey methodology due to the ease of access to all the study population, numbering 131 individuals. This study came in a circumstance not far from the issuance of the first organic law on the media in Algeria in 2012. The latter included many articles and paragraphs concerned with the control of journalistic practice in its ethical aspect, defining the rights and duties of journalists without reducing or diminishing the margin of freedom of expression and opinion and the right of the citizen to an honest, impartial, transparent and objective media that respects its practitioners. It also comprises all the charters and constitutions that regulate the profession of written journalism. The study revealed that (50.4%) of the respondents assert that they always adhere to the code of ethics of their profession out of respect for the reader who wants newspapers to provide an honest public service. However, (87.8%) of the respondents believe that the media scoop does not allow a journalist to go beyond the ethics of his profession. Other results of the study showed that (39.7%) of the respondents assert that there is a code of ethics for journalistic work within the institutions in which they work.

الكلمات المفتاحية

الممارسة الصحفية ; أخلاقيات الصحافة ; الصحفي ; الصحافة المكتوبة ; المؤسسة الإعلامية