مجلة الإعلام والمجتمع
Volume 5, Numéro 2, Pages 126-142
2021-12-31

التأصيل المعرفي لمفاهيم قاعدية في علوم الاعلام والاتصال مقاربة ابستيمولوجية Cognitive Rooting Of Basic Concepts In Information And Communication Sciences - An Epistemological Approach

الكاتب : بقدوري عزالدين . شعوفي قويدر . دريدي عبد القادر .

الملخص

يبحث هذا المقال مسألة التأصيل الاصطلاحي للمرتكزات المعرفية التي قامت عليها علوم الاعلام والاتصال باعتبارها حقلا معرفيا عابرا للتخصصات، وذلك من خلال الاشتغال على نقد الرصيد المعرفي المدون والمتعلق بالمصطلحات والمفاهيم الاساسية التي تشكل عصب التفكير والبحث في قضايا الاعلام والاتصال. في المحور الأول من هذا العمل، نستهل بالعلم كوحدة مفاهيمية مرجعية بكل التغيرات الابستيمية التي طرأت عليها منذ القرون الوسطى إلى اليوم، ثم نتطرق إلى مصطلح المفهوم ثم النظرية العلمية من حيث بنائها ووظائفها المعرفية لنعرج إلى النظرية الاتصالية وخصوصياتها، كما نتناول البراديغم أوالأنموذج المعرفي الذي يشكل أساس الثورات العلمية في عصرنا الحالي، لنصل بعد ذلك إلى المقاربة النظرية ثم النموذج النظري فالمخطط النظري بهدف إبراز الفروق العملية بينها. أما المحور الثاني فسنبحث من خلاله في مسألة الفروق الابستيمية بين المفاهيم الأساسية، حيث نتطرق الى الفرق بين النظرية والنموذج النظري ونقاط التلاقي بين النظرية والبحث العلمي سواء من حيث الخطوات أو الوظائف أو الأهداف. This article is concerned with the conceptual rooting of the cognitive pillars upon which the media and communication sciences are based as a cross-disciplinary field of knowledge, and that by critiquing the knowledge related to the basic terms and concepts that form the backbone of thinking and research in media and communication issues. In the first axis of this work, we begin with science as a reference unit for all the epistemic changes that have undergone it from the Middle Ages to today. Then we take up the term of « concept », then the « scientific theory » in terms of its cognitive structure and functions, then the « communicative theory » and its peculiarities. We also deal with the « paradigm » or the « cognitive model » that forms the basis of the scientific revolutions in our current era, then we arrive at the « theoretical approach », then the « theoretical model » and the « theoretical scheme » in order to highlight the practical differences between them. As for the second axis, we will discuss through it the epistemic differences between the basic concepts, as we will examine the difference between theory and the theoretical model and the points of convergence between theory and scientific research, whether in terms of steps, functions or goals, in order to reach the contributions of scientific research in building the theory and the contributions of theory to scientific research.

الكلمات المفتاحية

الابستيمولوجيا ; البراديغم ; علوم الاعلام والاتصال ; المفهوم ; المنهج ; النظرية ; Epistemology ; Paradigm ; Information and Communication Sciences ; Concept ; Method ; the theory