مجلة النص
Volume 8, Numéro 1, Pages 273-282
2021-06-01

تنوع الكتابة الدرامية في المسرح العالمي

الكاتب : صلاي عباس .

الملخص

يختلف التأليف الدرامي عن كتابة الرواية أو القصة أو القصيدة الشعرية، لأن ما يُكتب للدراما يُجسّد على الخشبة ويؤدّى من قبل الممثل رفقة إبداع سينوغرافي ورؤية إخراجية معينة، فيتلقى الجمهور هذا النتاج الفني الذي يتميّز بالآنية، فهو يختلف عن الدراما التلفزيونية أو السينمائية التي تعتمد على الوسيط. من أجل الالتفات إلى هذه المعضلة، نتساءل عن القواعد التي يلتزم بها المؤلف، نستشف ذاتيته من خلال توظيف شخصياته كقناة يعبر بها عن آرائه وأفكاره ومشاعره، أو موضوعيته في الطرح والمعالجة الفنية، في احتذائه بنماذج سالفة واقتباسه، في خلقه الفني التام المعتمد على الموهبة والخيال وأسلوب التشويق، في تخلصه أثناء كتابته من انتمائه العقائدي والسياسي وتأثره بمتغيرات العصر والعولمة، وتمسكه بموروثه الثقافي وهويته وأصالته. Dramatic composition differs from writing a novel, story or poem, because what is written for the drama is embodied on the stage and performed by the actor accompanied by scenographic creativity and a specific directorial vision, so the audience receives this artistic product that is distinguished by its immediateness, as it differs from television or cinematic drama that depends on the medium.. In order to pay attention to this dilemma, we ask about the rules that the author adheres to, and we discern his subjectivity by employing his characters as a channel through which he expresses his opinions, ideas and feelings, or his objectivity in artistic proposition and treatment, in his imitation of previous models and his quotation, in his complete artistic creation based on talent and imagination and the style of suspense, in his disposal during his writing of his ideological and political affiliation, his influence with the changes of the age and globalization, and his adherence to his cultural heritage, identity and originality.

الكلمات المفتاحية

الدراما ; الشخصية ; الابداع ; التأليف ; الاقتباس ; الحبكة ; drama, character, creativity, composition, quote, plot