التعليمية
Volume 11, Numéro 1, Pages 197-207
2021-05-26

تربية الناشئة على الابداع الفني - Young Education For Artistic Creativity

الكاتب : صلاي عباس .

الملخص

اكتسحت العولمة كل ميادين الحياة، وهيمنت الاقمار الصناعية وشبكة الانترنيت، فصارت المعلومة والصورة والفكرة متاحة وسهلة الاستهلاك، فما محل هوية – الشاب الجزائري خاصة- في ظل تعاطيه مع عالم الفن والثقافة؟ إن الفكرة تتمحور حول اعداد مشروع فني ابداعي، يمكّن الشاب مبدعا كان أو متلقيا من هويته، فيحافظ على ثوابتها واستقرارها، والغاية المنشودة هي تنمية قدرات الشاب الذهنية والوجدانية باستثمار ميوله وابداعه الفني، وبالتالي يكتسب هوية ثقافية مستقرة ذات مبادئ صلبة، لا يزحزحها دخيل ولا طارئ. Globalization has swept all fields of life, however satellites and the Internet dominated, so information, image and idea became available and easy to consume, so what is the place of the identity of the Algerian youth in particular - in light of his engagement with the world of art and culture? The idea revolves around preparing an innovative artistic project, which enables the young person to be creative or receiver of his identity, in order to preserve its constants and stability, and thedesired goal from this research is to develop the mental and emotional capabilities of the young person by investing his inclinations and artistic creativity, and thus he acquires a stable cultural identity with solid principles, not displaced by an outsider or emergency

الكلمات المفتاحية

هوية ; ابداع ; فن ; قدرات ; تربية ; Identity ; Creativity ; Art ; Capabilities ; Education