الصوتيات
Volume 17, Numéro 1, Pages 331-352

المصطلح اللّساني النّصي بين التّحليل اللّساني والمناهج النّقديّة - قصيدة تخميس لتمّيم البرغوثي أنموذجا –

الكاتب : بوهراوة كنزة . سرير عبد الله فوزية .

الملخص

تتمايز المصطلحات العلميَّة فيما بينها من خلال المفاهيم التي تدلّ عليها في المجال العلميّ المحدّد، وقد لاحظنا أنّ بعض المصطلحات وُظّفت في أكثر من مجال مع تباين دلالتها. هذا ما جعلنا نتناول هذا البحث، وفيه وضّحنا خصوصيّة التّحليل المصطلحيّ الحاصلة بين المجال النّقديّ والدّرس اللّسانيّ النّصيّ وذلك بالوقوف على معاني كل من مصطلح [التّناص، الإحالة، المقاميّة] وهدف توظيفها من مجال لآخر، وقد توصّلنا بعد التّحليل إلى جملة من النّتائج ولعلّ أهمّها أنّ للمصطلح قابليّة الانتقال من مجال لآخر، مع ضبط مفهومه بما يتناسب والخصوصيّة المعرفيّة. The scientific terms are distinguished within each other through the concepts that denote them in the specific scientific field, We have noticed that some terms have been used in many field with the variation of their significance. This is what made us address this research, in which we clarified the specificity of the terminological analysis that occurs between the critical field and the linguistic textual lesson, by examining the meanings of ]intertextuality, referral, context [ and the goal of employing them from one field to another, After the analysis, we reached a set of The results; perhaps the most important of them is that the term has the ability to move from one field to another, while controlling its concept in a way that is commensurate with the cognitive specificity.

الكلمات المفتاحية

المصطلح؛ النقد؛ الإحالة؛ المقاميّة؛ اللّسانيّات؛ التّناص. ; Term; criticism; referral ; context; linguistics; Intertextuality.