التراث
Volume 7, Numéro 3, Pages 94-104
2017-09-15

التّعليميّــــــــة مقاربة مصطلحية Didactics Terminological Approach

الكاتب : فتيحة بوتمر .

الملخص

تعنى التعليميّة بالعملية التعليميّة التعلّمية وما يتعلق بالمواد الدّراسية والمعلّم والمتعلّم وكل المعطيات التي تربط هذا المثلث الدّيداكتيكي كما يسميه الباحثون في هذا المجال، منها خصائص المتعلّم وحاجاته وأهدافه وكذلك المعلم وكفاءته التعليمية وأيضا المحتوى التعليمي وأهم المعايير والشروط التي يخضع لها أو ما يعرف بالنّقل الدّيداكتيكي. ولتحديد مفهوم تعليمية اللّغة ارتأينا إبراز الجانب المصطلحي المكوّن لها ومدى ارتباطها ببعض العلوم المرجعية كالبيداغوجيا والأندراغوجيا. Didactics deals with the teaching-learning process and all what is related to the academic subjects, the teacher, the learner, and all the data that link this didactic triangle as researchers call it in this field. It also includes the characteristics of the learner, his needs and his goals, in addition to the teacher and his educational competence, as well as the educational content and the most important standards and conditions that he is subject to or what is known as Didactic transmission. In order to define the concept of Didactics, we decided to highlight the terminological side of it and the extent of its connection to some reference sciences such as Pedagogy and Andragogy.

الكلمات المفتاحية

التعليمية، النّقل الدّيداكتيكي، تعليميّة اللّغة، البيداغوحيا، الأندراغوجيا. Didactics, Didactic transmission, Didactics of language, Pedagogy, Andragogy.