مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 10, Numéro 1, Pages 1074-1090
2021-03-30

البعد السردي في القصة القصيرة "ذاكرة الجيران لنجيب محفوظ نموذجا"

الكاتب : الحضراوي العربي .

الملخص

تحاول القصة القصيرة اليوم في إطار تشييد خصوصية محاكاة الواقع والتحوّل أن ترتاد وتلامس آفاقا وفضاءات تعبيرية جديدة غير مألوفة وغير تقليدية، وذلك باعتبار عامل الإبداع في استمراره وهبَ الكتابة شرعيتَها وتبريرَها، وهو ما يمكن أن يجعل الفرق واضحا وقائما بين قصة تقليدية وأخرى حداثية تسعى إلى خلق تقليد جديد لدى المتلقي ونحن نطمح بهذه الدراسة إلى استجلاء البعد السردي في النص القصصي ذاكرة الجيران لنجيب محفوظ، إذ سنركز أيضا على أبرز الظواهر اللافتة التي استخدمها الكاتب في تطوير وتطويع أساليبه الفنية، والتي قام فيها بتصوير الجزئيات الدقيقة في مفاصل الأشياء، وكأن الكاتب أرادنا أن نعيش عنصر التشويق والإثارة عند المتلقي، إضافة إلى الأبعاد الأخرى ذات النسق الفكري والتأملي التي تختزنها القصة. Today's short story, in the context of the construction of the peculiarity of simulation of reality and transformation, tries to frequent and touch new horizons and expressionspaces that are unfamiliar and unconventional, considering the factor of creativity in its continuity and the gift of writing its legitimacy and justification, which can make the difference between a traditional and an up-to-date story that seeks to create a new tradition for the recipient and we aspire to clarify the narrative dimension in the narrative text memory of the neighbors of Naguib Mahfouz, as we will also focus on the most prominent phenomena that the author used in the development and adaptation of the story. His artistic methods, in which he photographed the fine particles in the joints of things, as if the writer wanted us to live the element of excitement and excitement at the receiver, as well as other dimensions with the intellectual and contemplative theme that the story contains.

الكلمات المفتاحية

قصة قصيرة، متلقي، حكي، بعد سرد، بنية سردية. ; Short story, receiver, narrated, after narration, narrative structure