الإحياء
Volume 21, Numéro 1, Pages 921-934
2021-01-26

دور علماء المغرب الإسلامي في بلاد الحجاز ق: 6- 9 هـ / 12- 15 م

الكاتب : مريقي عامر . بحاز إبراهيم .

الملخص

- تحاول هذه الدراسة الكشف عن العلاقات العلمية التي كانت قائمة بين علماء المغرب الإسلامي وبلاد الحجاز خلال الفترة الممتدة من القرن السادس إلى التاسع للهجرة، والتعرف على أولئك المغاربة الذين انتقلوا من بلاد المغرب باتجاه الحجاز لغرض الإفادة والاستفادة، وأيضا تسليط الضوء على إسهامهم العلمي من خلال العلوم التي برعوا فيها؛ نقلية كانت أو عقلية خلال القرون: 06-07-08-09 للهجرة. وأطّرت الموضوع وفق خطة بحث أبرزت فيها مفهوم المغرب الإسلامي والحجاز ومكانتهما العلمية، وعرّجت فيما بعد على ذكر أهم ما قدّمه العلماء المغاربة من علم وإنتاج فكري، فكان من جملة ما توصلت إليه: أنّ هؤلاء المغاربة برعوا في مجال الفقه والتفسير والقراءات من أمثال فخر الدين التّوزري وابن فرحون وغيرهم...، وقد استطاعوا تقلّد مناصب هامّة بمكّة والمدينة المنورة كالإمامة، والخطابة والأذان بالمسجدين: الحرام والنبوي، إضافة إلى ذلك توليهم مهنة القضاء وتعليم الأطفال بالحرمين وغيرها من المهن. Abstract: This study attempts to uncover the scientific relations that existed between the scholars of the Islamic Maghreb and the Hijaz countries during the period extending from the sixth to the ninth century of migration, and to identify those Moroccans who moved from the Maghreb to the Hijaz for the purpose of benefiting and benefiting, and also shedding light on their scientific contribution through science. Which they excelled in; Transfer was it or mental during the centuries: 06-07-08-09 Hijra. She framed the topic according to a research plan in which she highlighted the concept of Islamic Maghreb and Hijaz and its scholarly position, and later on mentioned the most important science and intellectual production presented by Moroccan scholars, so among the things they reached was that these Moroccans excelled in the field of jurisprudence, interpretation and readings, such as Fakhr al-Din al-Tawzari and Ibn Farhoun And others ..., and they were able to occupy important positions in Makkah and Madinah, such as the Imamate, the rhetoric and the call to prayer in the two mosques: the Haram and the Prophet, in addition to that they assumed the profession of judiciary and the teaching of children in the Haramain and other professions.

الكلمات المفتاحية

علماء المغرب؛ الرحلات العلمية؛ الحجاز؛ الأربطة؛ مكة المكرّمة.