التدوين
Volume 12, Numéro 3, Pages 391-399
2020-12-30

الرواية الفلسفية وسؤال الكونية

الكاتب : أحمد مرين . بشير خليفي .

الملخص

ملخص المداخلة: تبدو العلاقة مُلتبسة بين الفلسفة والتوجه الكوني، فهي من جهة تُعبر عن الخطاب العقلاني ذي المنحى الاستدلالي الذي يروم الكونية، ومن جهة أخرى إنها نتاج خطاب فردي يملك فرادته وخصوصيته بحكم تعدد الإيديولوجيات والمذاهب الفكرية والعقائد واختلاف المستويات الثقافية بين الأفراد والمجتمعات، ضمن هذا الإطار يبدو الحديث بالغ الأهمية عن السبل التي يمكن أن يتحقق من خلالها الفكر والوعي الفلسفي وبالخصوص من زاوية تأسيسه على النقد وتوجهه نحو الكونية، لذلك يمكن في هذا الإطار البحث في العلاقة بين الفلسفة والأدب من منظور دور هذا الأخير في جعل الخطاب الفلسفي ممكنا ومتحققا. ولعل البحث في هذا الموضوع يقودنا بالخصوص إلى الرواية على مستوى المتن والشكل، وبالتحديد من زاوية دورها في تفعيل مقصد الكونية للخطاب الفلسفي، في ظل ما تتميز به من صفات على غرار نسبة مقروئيتها، زيادة على إمكانية تجسيدها على مستوى المسرح والسينما بالخصوص. إن الاشتغال على هذا الموضوع يتطلب من الباحث استقصاء الجذور الأولى لظهور الرواية الفلسفية منذ البواكير الأولى للشرق القديم، ومع الإليادة والأوديسا مع هوميروس وأساطير الميتافيزيقيا قبل سقراط، والسفسطائيين، ثم أفلاطون وحديثه عن الأدب، وصولا إلى الأعمال الروائية المعاصرة. حيث أن التأسيس السابق مرده إلى رغبة حثيثة لإدراك أهمية الرواية بشكل عام والفلسفية خصوصا في كونها حمّالة للهاجس الفلسفي في سمته الكونية الذي يمكن تجسيده أدبيا على غرار تناول إشكالات فلسفية مثل الموت والمصير، حيث يتبين ذلك جليا عند بعض كبار الفلاسفة الذين اتجهوا نحو للرواية خروجا من إلزامات المنطق نحو سعة الخيال والتخليق، وذلك لبسط أفكارهم ومناهجهم، على غرار ما نجده عند الروائي العالمي /الحائز على جائزة نوبل في الأدب سنة 1988/ نجيب محفوظ في مرحلته الفلسفية. غرضنا في ورقتنا البحثية هذه لا يتباعد عن معالجة الإشكالية المعرفية التالية: كيف يمكن للعمل الروائي أن يحمل هاجس التفلسف؟ وهل ساعدت الرواية الفلسفة –ومن ثمة الفلاسفة- في تيسير وتبليغ أفكارها بغرض تحقيق الكونية؟ أم أنها بقيت مجرد وصف لحوادث وترصيص لجمل ومفردات وأسئلة لا أكثر. Philosophical novel and cosmic question Summary of the intervention: The relationship between philosophy and cosmic orientation seems ambiguous. On the one hand, it expresses the rational discourse with a deductive orientation that seeks to cosmopolitan. The framework seems very important to talk about the ways in which thought and philosophical awareness can be achieved, especially from the point of view of its foundation on criticism and its orientation towards cosmic, so it is possible in this framework to search the relationship between philosophy and literature from the perspective of the latter's role in making error B philosophical feasible and realized. Perhaps the research in this subject leads us in particular to the novel at the level of the body and form, and specifically from the angle of its role in activating the cosmic intent of philosophical discourse, in light of its qualities such as the proportion of legibility, in addition to the possibility of its embodiment at the level of theater and cinema in particular. Working on this topic requires the researcher to investigate the first roots of the emergence of the philosophical novel since the earliest early East, and with the Eldadah and Odessa with Homer and mythology of metaphysics before Socrates, and the Sophists, then Plato and his talk about literature, and up to contemporary fiction. The previous establishment is due to the desire to realize the importance of the novel in general and philosophical, especially in being a bearer of the philosophical obsession in its cosmic character, which can be embodied literally similar to dealing with philosophical problems such as death and fate, as evidenced by some senior philosophers who turned to the novel out of Obligations of logic to the capacity of imagination and creation, in order to extend their ideas and methods, as we find in the novelist / Nobel Prize-winning literature in 1988 / Naguib Mahfouz in his philosophical phase. Our purpose in this paper does not diverge from addressing the following cognitive problem: How can the work of fiction bear the obsession of philosophy? Has the novel helped philosophy - and from there philosophers - to facilitate and communicate its ideas for the purpose of achieving universality? Or is it merely a description of incidents and a statement of sentences, vocabulary and questions no more.

الكلمات المفتاحية

الرواية ; الفلسفة ; الكونية ; الإنسانية ; الواقع