المجلة الجزائرية للاقتصاد والمالية
Volume 7, Numéro 2, Pages 104-138
2020-12-18

أهمية التسويق في زيادة القدرة التنافسية للمؤسسات - دراسة ميدانية على بعض المؤسسات الجزائرية-

الكاتب : بـــن زكــورة العونيــــــــة .

الملخص

ملخص: تحتل المؤسسة مكانا هاما في محيطها، كونها تمثل نظام مفتوح يتفاعل مع مجمل التغيرات التي تحدث فيه، فهي تتأثر وتؤثر فيه. تسعى المؤسسة الاقتصادية من خلال هذا التفاعل إلى تطوير نشاطها بالاهتمام بالتسويق وزيادة قدرتها التنافسية. تأتي هذه الدراسة لتوضيح مدى مساهمة التسويق في زيادة القدرة التنافسية للمؤسسات الاقتصادية من خلال دراسة ميدانية، تعتمد على الأسلوب الاستقصائي بتوزيع الاستمارة على المسؤولين في المؤسسة بهدف معرفة أرائهم حول الموضوع . توصلت الدراسة إلى وجود تأثير قوي لعناصر المزيج التسويقي في تحقيق الميزة التنافسية وذلك بالاعتماد على السعر بدرجة أولى ،ثم عنصر التوزيع في حين لم يكن للترويج أي تأثير معنوي على تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسات محل الدراسة. Abstract : the company occupies an important place in its economic environement because of its permeability and interactivity with all changes. This arternativity allows it to devlop its activities, particularly those related to marketing, and to increase its competitiveness. The present study will try to demonstrate the contribution of marketing in increasing the compatitiveness of the company, using the case study based on a survey for managers in charge of a company to know their opinion on the role of marketing in increasing their company’s compatitiveness . The study found that there is a strong influence of the elements of the marketing mix in acheiving competitive advantage by relying primarily on price, then distrebution element, while promotion has no moral effect on acheiving the competitive advantage of the entreprise of the entreprise in question.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التسويق، المؤسسة، الميزة التنافسية، القدرة التنافسية. Keyboard : marketing, the entreprise, competitiveness, competitiveness ability.