فصل الخطاب
Volume 6, Numéro 4, Pages 273-292
2017-12-01

خطاب النقد واستراتيجية الفهم الجديد للهوية النقدية Criticism Discourse And A New Understanding Strategy Of The Critical Identity

الكاتب : خليل بن دعموش .

الملخص

يعبر النقد بصفة عامة عن طبيعة الأشياء وحقائقها من خلال النظر في الوجود بما هو موجود، أما في النقد الأدبي فهو يعبر عن خصوصية تفكير الأفراد والمجتمعات تجاه النصوص بمختلف أنواعها. تروم هذه المقالة معالجة قضية تطور الفهم النقدي عند الغرب حيث تتبعنا أهم قضاياه الفكرية من خلال التركيز على فلسفة ديكارت الذي اتخذ من الكوجيتو منطلقا لفهم الذات من خلال الدعوة للنقد الموضوعي أو العقلي لها، وحاولنا إسقاط بعض إشكالات النقد الغربي على النقد العربي قصد تبيان المأزق الذي وقع فيه النقاد من تشتت للصفوف بين متعصب للتراث ومنادٍ بالتغريب وقد خلصنا من خلال عرض مواقفهم إلى نقاط التقاء استراتيجية قد تفيد في التأسيس لهوية نقدية تآلفية تجمع بين هذه التيارات الفكرية. Abstract: Criticism, in general, expresses the nature of things and their realities by looking at existence as it exists. Yet, in literary criticism, it expresses the privacy of individuals and societies ’thinking towards texts of all kinds. This article aims to address the issue of the development of critical understanding in the West, as we traced its most important intellectual issues by focusing on the Descartes’ philosophy who took the cogito as a starting point for self-understanding by advocating objective or rational criticism. We have tried to project certain problems of Western criticism on the Arab one in order to show the impasse in which Arab critics have signed a dispersion of ranks between fanatics of heritage and defenders of Westernization. We concluded by exposing their opinions to strategic points of convergence that could be useful for the establishment of a familiar critical identity that combines these deferent intellectual currents.

الكلمات المفتاحية

المعرفة، النقد، الغرب، التثاقف، التراث، الصراع، الهوية. Keywords: Knowledge, criticism, West, acculturation, inheritance, conflict, identity