دراسات معاصرة
Volume 5, Numéro 2, Pages 349-361
2021-12-02

النقد الثقافي بين الغواية وأفق المجازفة في تشكيل خطاب نقدي جديد .cultural Criticism Between Seduction And Risk Horizon In Forming A New Critical Discourse.

الكاتب : متلف آسية .

الملخص

بعد الاهتمام الواسع بأدبية الأدب والبحث عما يحقق جماليته وترويض التأويل للتنقيب عنها وتتبع مواطنها، ظهر في الساحة النقدية العربية طرح نقدي جديد وهو"النقد الثقافي" الذي انتهك حرمة الجمالي في النص الأدبي ليبحث عن تلك الأنساق الثقافية المضمرة الثاوية في النصوص من خلال ربط الأدب بسياقه الثقافي غير المعلن،وبشكل غير واعي من الأديب نفسه إلاّ أنّ صداها أثرّ في ضميرنا الثقافي، فاختلفت إجراءات التحليل بين النقد الأدبي والنقد الثقافي لينفرد بمصطلحات ومرجعيات أهلته لكي يكون نقدا جديدا مختلفا في منطلقاته وتحليلاته بيد أنّ هذا الطرح جعله نشاطا نقديا كما وصفه عبد الله الغذامي وليسا منهجا مستقلا كباقي المناهج النقدية الأخرى. After the widespread interest in literary literature, searching for what achieves its aesthetics and taming interpretation to search for it and trace its places, a new critical proposition appeared in the Arab critics arena, which is "cultural criticism" which violated the sanctity of the aesthetic in the literary text in order to search for those implicit cultural systems that are rooted in the texts by linking literature with its context. The non-declared cultural, and unconsciously from the writer himself, but their resonance affected our cultural conscience, so the analysis procedures differed between literary criticism and cultural criticism, so that it was unique in terms and references that qualified it to be a new criticism, different in its principles and analyzes. However, this proposition made it a critical activity as described by Abdullah Al-Ghadhami It is not an independent method like the rest of the other critical methods.

الكلمات المفتاحية

طبيعة النّقد الثّقافي- إجراءاته التحليلية – مصطلحات النّقد الثّقافي. ; The nature of cultural criticism - its analytical procedures - terminology of cultural criticism.