مجلة تطوير العلوم الاجتماعية
Volume 13, Numéro 1, Pages 76-95
2020-11-09

مستوى السعادة النفسية لدى المشاركات وغير المشاركات في الأنشطة الموسيقية

الكاتب : مدرسه وفاء عياش .

الملخص

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى تعرف مستوى السعادة النفسية لدى المشاركات وغير المشاركات في الأنشطة الموسيقية ، تكونت عينة الدراسة من طالبات المرحلتين الأساسية الدنيا و الأساسية العليا في مدرسة ميسلون التابعة لمديرية مديرية التربية والتعليم للواء بني عبيد في محافظة اربد، والبالغ عددهن(125) منهن (65 ) طالبة من الطالبات المشاركات في جميع المسابقات الموسيقية الجماعية والفردية، و كذلك ( 60 ) طالبة من الطالبات غير المشاركات بالأنشطة الموسيقية، خلال الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2020-2019، واللذين تم اختيارهم بالطريقة العشوائية ، وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وكذلك مقياس اكسفور للسعادة النفسية، أشارت نتائج أن مستوى السعادة النفسية لدى الطالبات المشاركات وغير المشاركات بالأنشطة الموسيقية كان متوسطا، وجود فروق ذات دلالة إحصائية (α ≥ 0.05) تعزى لأثر الفئة (مشاركة- غير مشاركة) في الدرجة الكلية لمقياس السعادة النفسية ، وجاءت الفروق لصالح الطالبات المشاركات في الأنشطة الموسيقية، وجود فروق ذات دلالة إحصائية (α ≥ 0.05) تعزى لأثر المرحلة الدراسية في الدرجة الكلية للسعادة النفسية ، وجاءت الفروق لصالح طالبات المرحلة الأساسية العليا. This study aimed at identifying the level of psychological happiness among female and non-female participants in musical activities. The sample of the study consisted of students from the basic lower and upper basic levels in the Maysaloun School of the Directorate of Education Directorate to Major General Bani Ubaid in Irbid Governorate, whose number is (125) of whom (65) A female student who participated in all group and individual music competitions, as well as (60) female students who were not participating in musical activities during the first semester of the academic year 2020-2019, who were chosen randomly, and the curriculum was used In the analytical, as well as the Oxford scale of psychological happiness, the results of the study indicated the following: The level of psychological happiness among female students participating and not participating in musical activities was average. There were statistically significant differences (α ≥ 0.05) due to the effect of the category (participation - non-participation) in the overall degree of the measure of psychological happiness, and the differences came in favor of female students participating in musical activities. - There were statistically significant differences (α ≥ 0.05) due to the effect of the school stage on the overall degree of psychological happiness, and the differences came in favor of students of the higher basic stage.

الكلمات المفتاحية

السعادة النفسية ; الأنشطة الموسيقية ; الموهوبات موسيقيا