مجلة علوم الإنسان والمجتمع
Volume 9, Numéro 4, Pages 321-351
2020-10-23

مستوى القرار المهني لدى تلاميذ المرحلة الثانوية

الكاتب : مليكة مدور / . سايحي سليمة .

الملخص

مملخص الدراسة : تهدف الدراسة إلى الكشف عن مستوى اتخاذ القرار المهني لدى تلاميذ المرحلة الثانوية والفروق في هذا المستوى حسب الجنس والسن والثقافة والمستوى الدراسي والشعب لعينة مكونة من 587 تلميذ و تلميذة من مختلف ثانويات ولاية بسكرة، بإتباع المنهج الوصفي المقارن وتطبيق استبيان الدراسة واستخدام اختبار تحليل التباين الثنائي للتحقق من صحة فرضيات الدراسة وقد تم التوصل إلى النتائج التالية:  مستوى درجات اتخاذ القرار المهني لدى تلاميذ الطور الثانوي كان متوسط.  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى اتخاذ القرار المهني تعزى لمتغير المستوى الاقتصادي.  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى اتخاذ القرار المهني تعزى لمتغير الشعبة الدراسية (علوم / آداب).  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى اتخاذ القرار المهني تعزى لمتغير الجنس.  توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى اتخاذ القرار المهني تعزى لمتغير المستوى الدراسي (أولى ثانوي /ثالثة ثانوي).  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى اتخاذ القرار المهني تعزى لمتغير التحصيل الدراسي.  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة صعوبة اتخاذ القرار المهني تعزى لمتغير المستوى الثقافي. Abstract : The study aims revealing the level of professional decision making among high school students And the differences between the degree of decision-making by gender, the level cultural,the economic level and the academic achievement level and school year (the first secondary / third secondary) and the Division of study (scientific / literary) on a sample of 587 students then we Following the comparative approach And applying the krits scale of the professional decision making we reached to answer to the hypotheses of the study as follows: The level of professional decision making in secondary school students was average. *There are no statistically significant differences in the degree of making a professional decision level due to the variable income of the study division. * There is statistically significant differences in the degree of making a professional decision due to the income variable of the economic level. * There are no statistically significant differences in the degree of making a professional decision due to the variable income of the study division. * There are no statistically significant differences in the degree to of professional decision making level due to the gender . * There are statistically significant differences in the degree of making a professional decision due to the variable of the academic level. * There is statistically significant differences in the degree of a professional decision making due to the variable of academic achievement. * There are no statistically significant differences in the degree of professional decision making due to the variable of cultural level.  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة صعوبة اتخاذ القرار المهني تعزى لمتغير الدخل المستوى الاقتصادي  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة صعوبة اتخاذ القرار المهني تعزى لمتغير الدخل الشعبة الدرسية .  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة صعوبة اتخاذ القرار المهني تعزى لمتغير الجنس  توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة صعوبة اتخاذ القرار المهني تعزى لمتغير الدخل المستوى الدراسي  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة صعوبة اتخاذ القرار المهني تعزى لمتغير التحصيل الدراسي  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة صعوبة اتخاذ القرار المهني تعزى لمتغير المستوى الثقافي  توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة صعوبة اتخاذ القرار المهني تعزى لمتغير السنوات الدراسية اولى ثانوي و ثالثة ثانوي. الكلمات المفتاحية : اتخاذ القرار ، ، تلميذ ، الطور الثانوي ، resume This study aims to reveal level of professional decision faced by the student and its relation to the gender variable, age and the geological region, in the the Department of Social Sciences at the University of Biskra. The study sample consisted of 106 students, by using and the comparative approach based on the collection of data we obtained from the questionnaire application Study and we use the K2 test to find the differences between the levels of variables of hypothesis; then we reached the following results : The level of professional decision making in secondary school students was average. *There are no statistically significant differences in the degree of difficulty of making a professional decision due to the variable income of the study division. * There are no statistically significant differences in the degree of difficulty of making a professional decision due to the income variable of the economic level * There are no statistically significant differences in the degree of difficulty of making a professional decision due to the variable income of the study division. * There are no statistically significant differences in the degree to which professional decision making is difficult due to the gender variable * There are statistically significant differences in the degree of difficulty of making a professional decision due to the income variable of the academic level * There are no statistically significant differences in the degree of difficulty of making a professional decision due to the variable of academic achievement * There are no statistically significant differences in the degree of difficulty of making a professional decision due to the variable of cultural level *There are statistically significant differences in the degree of difficulty of making a professional decision due to the variable years of primary school secondary and third secondary. Keywords : level of decision career ;, students , scondary level

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : اتخاذ القرار، التلميذ، الطور الثانوي . keywords : making decision , students , high scool.