مجلة ايكوفاين للدراسات الاقتصادية والمالية
Volume 2, Numéro 1, Pages 22-35
2020-11-08

ثقافة المؤسسة و تأثيرها على الإبداع التنظيمي في الجزائر

الكاتب : شيهاني سهام .

الملخص

تعمل المؤسسات حاليا في بيئة متغيرة مضطربة تمتاز بعدم التأكد، و التي تفرضها المعطيات الاقتصادية، الاجتماعية و الثقافية و التطور السريع للمعرفة و التكنولوجيا و ازدياد الطلب على الخدمات و المطالبة بتقديمها بأساليب أكثر كفاءة و أقل تعقيد، مما فرض الحاجة إلى الإبداع حتى تتمكن من البقاء و الاستمرار في عالم تتسارع فيه خطى التغيير، و الذي يعتبر الآن الأداة الأساسية لتطور و نمو المؤسسة. و لا شك في أن خلق و تطوير الإبداع التنظيمي لابد له من مناخ ملائم لتعزيزه، و الذي يتجسد من خلال ثقافة المؤسسة، التي تعد عاملا مهما في تشكيل عادات الفرد و قيمه و اتجاهاته و طرق تعامله مع غيره، فتعمل المؤسسة على غرس الإبداع كقيم ثقافية أساسية لخلق ثقافة مؤسسية تؤدي إلى اقتناع و مشاركة جميع العاملين في العملية الإبداعية بالمؤسسة، و الحد من المعوقات الثقافية التي تحول دون تقديم الأفكار الإبداعية. Abstract: Institutions are currently operating in a volatile and uncertain environment, imposed by economic, social and cultural data, the rapid development of knowledge and technology, and the increasing demand for services and demanding services in more efficient and less complex ways, imposing the need for creativity to survive. And continue in a world where the pace of change is accelerating, which is now the main tool for the development and growth of the institution. There is no doubt that the creation and development of organizational creativity must have a favorable climate to promote it, which is embodied through the culture of the institution, which is an important factor in shaping the habits of the individual and its values and attitudes and ways of dealing with others, the Foundation works to instill creativity as cultural values It is essential to create an institutional culture that leads to the conviction and participation of all employees in the creative process of the institution, and reduce cultural barriers to the presentation of creative ideas.

الكلمات المفتاحية

المصطلحات: الإبداع- المعطيات الاقتصادية- ثقافة المؤسسة - الإبداع التنظيمي .