مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 10, Numéro 3, Pages 153-166

تأثير برنامج الألعاب الصغيرة على المهارات الحركية و بعض القدرات الإدراكية الحسية الحركية لطفل ما قبل المدرسة ( 4 ـ 6 ) سنوات دراسة تجريبية أجريت بدور الحضانة لولاية عين الدفلى

الكاتب : بن براهيم العيد قويدر .

الملخص

الملخص: الطفولة هو أهم معيار لقياس تطور المجتمع و تحضره ، فالإهتمام بهذه الفئة هو في الواقع إهتمام بمستقبل الأمة كلها ، كما إن إعداد الطفل و تربيته هو إعداد لمواجهة التحديات الحضارية التي تفرضها حتمية التطور, لذلك تم تسليط الضوء على أهمية اللعب في تطوير المهارات الحركية الأساسية من ( مشي و جرى ....) ورفع من كفاءة بعض القدرات الإدراكية الحسية الحركية لأطفال دور الحضانة ، ،بالإستناد لمقياس دايتون لتقييم الإدراك الحس حركي والمتضمن 15 فقرة . و قد إستخدم الباحث عينة منتقاة بدقة تكونت 48 طفل لغرض التعرف على مدى تأثير البرنامج الألعاب الصغيرة في تنمية المهارات الحركية الأساسية و رفع من كفاءة المدركات الحسية الحركية لطفل ما قبل المدرسة ، و بعد معالجة البيانات باستخدام الوسائل الإحصائية المناسبة ، أسفرت النتائج فاعلية استخدام هاته الألعاب الصغيرة المعُد في تطوير المهارات الحركية الأساسية و رفع من كفاءة الإدراك الحس – حركي لطفل ما قبل المدرسة ، وأن هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين الضابطة والتجريبية ولصالح المجموعة التجريبية. كما يوصي الباحث إلى ضرورية إستخدام برامج الألعاب الصغيرة مع توفير الأدوات و الأجهزة المختلفة للنشاط الرياضي لما لها فعالية لتنمية المهارات الحركية الأساسية و الوعي الحس ـ حركي للطفل. الكلمات المفاحية : الألعاب الصغيرة , المهارات الحركية , الادراك الحس - حركي Abstract: Childhood is the most important criterion for measuring the evolution of society and attended by, the interest in this category is in fact the interest of the future of the whole nation, and that the preparation of the child and his upbringing is preparing to face cultural challenges imposed by the imperative of development, therefore, to shed light on the importance of play in the development of basic mobility skills (walking distance and ....) and raise the efficiency of some Sensorimotor cognitive capacities for children of nursery schools, and on the basis of the standard for dayton to assess the realization of common sense kinesthetic containing 15 paragraphs. And the researcher may use carefully selected sample consisted of 48 children for the purpose of identifying the impact of small games in the development of skills and basic mobility and raising the efficiency of Sensorimotor perceptions of a child before the school, and after processing the data using appropriate statistical methods, the results the effectiveness of the use of these small games prepared in developing the skills of basic mobility and raising the efficiency of the perception of common sense - the pre-school child activist, and that there are statistically significant differences between the two groups, the officer and experimental for the sake of the Pilot Group. The researcher also recommends to the necessary use of small games with providing the tools and the different organs of the sports activity for the effectiveness of the development of the skills of basic mobility and awareness of common sense - a KINESTHETIC child. Keywords: small games, motor skills, sense perception – kinetic

الكلمات المفتاحية

الألعاب الصغيرة , المهارات الحركية , الادراك الحس - حركي small games, motor skills, sense perception – kinetic