دراسات وأبحاث
Volume 8, Numéro 23, Pages 01-26
2016-06-15

أثر برنامج استقصائي مقترح قائم على تكنولوجيا التعلُمّ الإلكتروني على التحصيل وتنمية التفكير الإبداعي للطالب الجامعي في السودان

الكاتب : عصام ادريس كمتور الحسن . علي حمود علي محمد . هالة إبراهيم حسن أحمد .

الملخص

الملخص: هدف هذا البحث إلى التعرف على أثر برنامج استقصائي مقترح قائم على تكنولوجيا التعلُّم الإلكتروني على التحصيل الدراسي وتنمية التفكير الإبداعي لدى طلاب كلية التربية جامعة الخرطوم. تم استخدم المنهج الوصفي التحليلي بالإضافة إلى المنهج شبه التجريبي ذا التصميم القبلي والبعدي. تم اختيار عينة قصدية قوامها 100طالباً من المستوى الرابع بكلية التربية جامعة الخرطوم من المسجلين لمقرر المدخل لاستخدام الحاسوب في التربية بقسم تقنيات التعليم للعام الدراسي2013- 2014م. اُستُخدِمت الاختبارات التحصيلية واختبار تورانس اللفظي الصورة (أ) للتفكير الإبداعي كأدوات للدراسة. وباتباع الأساليب الإحصائية الملائمة تم تحليل البيانات. أسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ≤ (0.05 ) بين متوسطي درجات أفراد العينة في التطبيقي القبلي والبعدى للاختبار التحصيلي عن البرنامج الاستقصائي المعتمد على تكنولوجيا التعلُّم الإلكتروني لصالح التطبيق البعدى. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ≤ (0.05 ) بين متوسطي درجات أفراد العينة في اختبار التفكير الإبداعي القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي. لا يوجد فرق دال احصائياً بين متوسطات درجات التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار التفكير الإبداعي وقدراته الإبداعية الثلاث (الطلاقة، والمرونة والأصالة) والدرجة الكلية للإبداع جرّاء استخدام البرنامج الاستقصائي المعتمد على تكنولوجيا التعلُّم الإلكتروني في التدريس الجامعي يعزي إلى النوع. Abstract: This research aimed to identify the impact of a suggested inquiry Program based on e-learning Technology on the academic achievement and the development of creative thinking among student of the Faculty of Education, University of Khartoum. The descriptive analytical method was used in addition to the quasi Experimental method. A purposive sample, comprised (100 students) was selected, it comprised (100 students) from the fourth level who registered with the course of the entrance to the use of computers in education, Department of Instructional Technology in the Year 2013 / 2014. Achievement tests and test’s verbal Torrance (A) for creative thinking were used as tools for the research. The data were analyzed following the appropriate statistical methods. The research reached that there are statistically significant differences at the level ≤ (0.05) between the mean of grades of the respondents, in the two applications for pre and post achievement test for Inquiry program based on e-learning Technology in favor of the post application. There are statistically significant differences at the level ≤ (0.05) between the mean of grades of the respondents, in a test of creative thinking, pre and post in favor of the post application. There are no statistically significant difference between the mean of grades of the two applications in a test of creative thinking, pre and post and its three creative abilities (fluency, flexibility and originality) and total grades for creativity, by the use of Inquiry program based on e-learning Technology in university teaching due to the gender.

الكلمات المفتاحية

الاستقصاء ، تكنولوجيا التعليم، التعلُّم الإلكتروني، التفكير. Inquiry, Instructional technology ,e-learning, Creative thinking.