المعيار
Volume 24, Numéro 4, Pages 717-730
2020-09-15

الإجراء التداولي في تعليميّة مادة التربية الإسلامية -السنة الخامسة من التعليم الابتدائي أنموذجا-

الكاتب : بن عبد الله أسامة .

الملخص

يُعتبر التعليم مصدرا لتطور المجتمعات وتقدّمها، لذا يجب الاهتمام بجميع حيثياته وجوانبه المختلفة، باستغلال كل ما يتيحه العلم والعلوم الحديثة من فرص ترقى به وتجعله أكثر نجاعة، ويعتبر الإجراء التداولي من أهم ما يمكن له أين يُسهم في هذا الشأن؛ بحكم أن التعليم في أساسه تواصل ونقل معارف من طرف إلى آخر. ومن ذلك نسعى في هذا البحث إلى تطبيق الإجراء التداولي على تعليميّة مادة التربية الإسلامية في المرحلة الابتدائية؛ بأخذ السنة الخامسة كأنموذج، الأمر الذي نحاول أن نجيب فيه عن إشكالية رئيسة: كيف نبني دروس تعليميّة مادة التربية الإسلامية لتحقق مقاصدها؟ وأخرى فرعية: كيف تسهم التداولية في نجاح تعليميّة مادة التربية الإسلامية؟. الكلمات المفتاحية: التعليميّة، التداولية، التعليم الابتدائي، التربية الإسلامية. Abstract: Education is considered a source for the development and progress of societies, so all its various aspects must be taken care of, by exploiting all the opportunities offered by science and modern sciences from the opportunities that promote it and make it more effective. The pragmatic procedure is considered one of the most important things that can be contributed in this regard .Since education is based on communication and tranfer from side to another . And from that we seek in this research to apply the pragmatic procedure to the teaching of Islamic education in the primary stage by taking the fifth year of primary education as a model sample, which we try to answer a major problem: How do we build educational lessons in Islamic education to achieve its purposes? And another sub problem : How pragmatics contribute to the educational success of Islamic education? Keywords: Educational , pragmatics ,primary education ,Islamic education .

الكلمات المفتاحية

التعليميّة، التداولية، التعليم الابتدائي، التربية الإسلامية.