تنمية الموارد البشرية
Volume 15, Numéro 2, Pages 173-194
2020-09-22

تدويل التعليم العالي وإشكالية اللغة "الجزائر نموذجا"

الكاتب : الجوزي ذهبية .

الملخص

الملخص: بظهور العولمة نشأت صيغ جديدة للتعليم، كالتعليم العالي العابر للحدود، والتعاون العلمي الدولي، والتعليم الافتراضي، والتي طرحت عدة قضايا كمدى الالتزام بالمعايير العالمية للجودة، وقضية تسليع التعليم العالي. ولما كان التدويل الإستراتجية الأنسب لمواجهة تحديات العولمة في التعليم العالي، طرحت مشكلة ما هي اللغة الأنسب للتدويل على الساحة العالمية، وكانت الإجابة أن الدولة الأقوى معرفيا، هي الأقوى اقتصاديا وبالتالي الأجدر أن تكون لغتها اللغة العالمية، حيث أن الاتجاه السائد هو تغليب اللغة الانجليزية على سائر اللغات. ولكنه وبحكم أن هناك عدة دول ذات اقتصاديات صاعدة، فمن المحتمل أن تصبح إحدى هذه الاقتصاديات هي الأقوى مستقبلا، وبالتالي ستصبح لغات هذه الدول لغات عالمية، فقيمة اللغة تتغير كما تتغير العملات. وبما أن أهداف التعليم العالي هو الاستباق ومواكبة التطورات العلمية وأسواق العمل، فيجب إعداد الطالب بمعايير دولية من بينها إتقان عدة لغات أجنبية إلى جانب لغة الأم واللغة الرسمية للدولة. الكلمات المفتاحية: تدويل التعليم العالي، العولمة، اللغة، السياسة اللغوية. Abstract: With the advent of globalization, new forms of education have emerged, such as cross-border higher education, international scientific cooperation and virtual education, which raised several issues such as the extent of adherence to international standards of quality, and the issue of commodification of higher education. As the strategic internationalization is best suited to face challenges of globalization in higher education, a problem arose as to what is the most appropriate language for internationalization on global stage, and the answer was that the country is stronger in knowledge, is economically stronger and therefore more worthy of its language to be the global language, where the dominant trend is the primacy of English language over all other languages. But by virtue of the fact that there are several countries with emerging economies, it is likely that one of these economies will become the strongest in the future, and therefore the languages of these countries will become global languages, so the value of the language changes as the currencies change. Since the goals of higher education are to anticipate and keep abreast of scientific developments and labor markets, the student must be prepared with international standards, including mastery of several foreign languages in addition to mother tongue and official language of the state. Key words: internationalization of higher education, globalization, language, language policy.

الكلمات المفتاحية

الع ; لمة ; تد ; يل التعليم العالي ; اللغة ; السياسة اللغ ; ية