مجلة البحوث الادارية والاقتصادية
Volume 2, Numéro 1, Pages 1-24

الاقتصاد الرقمي و تكنولوجيات الاتصال: طرق و آليات الترويج عبر التجارة و التسويق الإلكتروني économie Numérique Et Technologies De La Communication : Les Méthodes Et Les Mécanismes De Promotion Par Le Commerce Et Le Marketing électronique Digital Economy And Communication Technologies : Methods And Mechanisms Of Promotion Through E-commerce And E-marketing

الكاتب : فؤاد الصباغ .

الملخص

يركز هذا المقال علي أساليب و آليات التجارة الإلكترونية و التسويق الالكتروني و الأسس و الدور الهام للشركات الإلكترونية العالمية في هذا المجال الحيوي و الرقمي. فإنتشار الإقتصاد الرقمي و تكنولوجيا المعلومات و الإتصالات واكبه إنتشار تطبيقات التجارة الإلكترونية و التسويق الإلكتروني. و هكذا, تفتح العولمة الرقمية أفق التطور التكنولوجي و تعجل في نمو إستخدام التقنيات الحديثة وإبتكار الإقتصاد الرقمي في حياتينا اليومية. بالإضافة إلي ذلك, فإن تحديث الشركات في مجال التسويق و التجارة الإلكترونية له تأثير مباشر علي العلاقة الإستراتيجية بين مستخدمي الإنترنت و المعلومات و التكنولوجيا و الأعمال. و بهذا المعني, تحدد دراستي النظرية طرق و آليات الترويج من خلال التجارة الإلكترونية و التسويق الإلكتروني من خلال ثورة الإقتصاد الرقمي و تقنيات التواصل الحديثة الإجتماعية. This paper focuses on the methods and the mechanisms of E-commerce and E-marketing, and the important role of international electronic companies in this vital and digital field. The spreaders of the digital economy and the techniques of information and communication technology are deployed with applications of E-commerce and E-marketing. Thus, the digital globalization opens the horizon of technological development and accelerates the growth of the use of modern techniques through the innovation of the digital economy in our daily lives. In addition, the modernization of companies in the field of E-marketing and E-commerce has a direct impact on the strategic relationship between internet users, information, technology and business. In this sense, my theoretical study determines methods and mechanisms of promotion through E-commerce and E-marketing during the revolution of the digital economy and the technologies of modern and social communication.

الكلمات المفتاحية

The digital economy; the communication technologies; E-marketing; E-commerce; methods and mechanisms. الإقتصاد الرقمي; تكنولوجيات الإتصال; التسويق الإلكتروني; التجارة الإلكترونية; الطرق و الآليات.